Nieuws

Vier lessen die we kunnen leren van Facebook en Instagram

De overname van instagram door Facebook was in vele opzichten spraakmakend, en de aandachtige  toeschouwer kon hier heel wat uit leren. Wij noteerden alvast de volgende lessen.

1. Denk visueel
Een beeld zegt meer dan duizend woorden, dat weten we al eeuwen. Maar Mark Zuckerberg trok er ook de logische conclusie uit: als Facebook wil blijven groeien en bloeien, moet het ook op visueel vlak ijzersterk staan.

De overname van het populairste sociale netwerk voor het delen van foto’s (behalve Facebook zelf natuurlijk) ligt dan ook voor de hand, en een miljard dollar lijkt dan een peulenschil in vergelijking met het advertentiepotentieel dat Facebook op termijn zou kunnen mislopen.

2. De ene antitrust is de andere niet
Waar Microsoft nooit had van mogen dromen, daar raakt Facebook blijkbaar moeiteloos mee weg: het overnemen van zowat de enige grote rivaal in een specifieke markt, eigenlijk vooral om het marktaandeel te vrijwaren. Facebook zwaait dan wel met het argument dat beider diensten gratis zijn, maar natuurlijk wordt de keuze kleiner, dus uiteindelijk is dit voor de consument ook een mogelijk nadelige zaak.

3. Size doesn’t matter
Kan iemand een miljardenbedrijf op z’n eentje beheren? De mensen bij Instagram komen in elk geval al dichtbij. Met slechts dertien medewerkers bouwden ze een organisatie uit die uiteindelijk voor ruim een miljard dollar van de hand werd gedaan. Dichter dan dit zullen weinigen bij de American Dream geraken.

4. Facebook = Zuckerberg = Facebook
De onderhandelingen en beslissing om Instagram over te nemen waren in kannen en kruiken nog voor de raad van bestuur van Facebook zelfs maar werd ingelicht. ‘Ingelicht’ is inderdaad het juiste woord, want van raadplegen was niet veel sprake meer.

Het toont nog maar eens aan dat het bedrijf, hoezeer het de voorbije jaren ook moeite heeft gedaan om een volwaardige bedrijfsstructuur op te bouwen, toch nog steeds een ‘one man show’ blijft. Wie een goed zakenvoorstel heeft voor Facebook, kan dus maar beter op zoek naar het rechtstreekse nummer van Mark Zuckerberg zelf.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business