Facebook komt met een eigen App Center. Die moet de vele apps voor de sociale netwerksite in de kijker zetten.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Facebook komt met een eigen App Center. Die moet de vele apps voor de sociale netwerksite, zowel die voor het web als mobiele versies, in de kijker zetten.

Facebook werkt al geruime tijd met applicaties, maar deze zijn lastig te vinden en krijgen weinig speciale aandacht binnen de site. Zelfs de speciale Tijdlijn-applicaties staan niet in de kijker op de site. Daar komt met het App Center verandering in.

Winkel in Facebook-app voor iPhone en Android
Het App Center wordt de komende weken wereldwijd uitgerold. Het gaat niet om een simpele pagina waarop de huidige applicaties gevonden kunnen worden maar een echte applicatiedienst die ook beschikbaar komt in de Facebook-app voor onder meer de iPhone en Android-apparaten.

Ontwikkelaars mogen via het App Center ook betaalde apps aanbieden. Dit was eerder niet mogelijk. Spelontwikkelaars als Zynga zullen deze nieuwigheid met open armen ontvangen. Facebook eist wel de gebruikelijke 30 procent van de inkomsten op.

Naast inkomsten uit de verkoop van apps krijgen ontwikkelaars toegang tot betere statistieken. Ook kunnen ze specifiek apps aanbieden voor web of mobiele apparaten. Facebook kan in het laatste geval automatisch doorverwijzen naar de iTunes Store of Google Play.

Betere zoekresultaten
Momenteel worden Facebookapps gesorteerd op het aantal gebruikers maar in het App Center zal dat op basis van een waarderingscijfer gebeuren. Goed gewaardeerde apps en games zullen dus vanzelf bovenaan de zoekresultaten komen te staan.