Buiten het aanbieden van massages en de vaststelling dat er steeds meer rekening wordt gehouden met de specifieke cultuur en godsdienst van werknemers, bijvoorbeeld bij de keuze van vakantiedagen, ziet SD Worx niet zo veel opmerkelijks tussen de 82 geïdentificeerde voordelen. Dan maar even buiten de landsgrenzen gekeken, met de hulp van online specialisten zoals Jobat […]

Advertentie

Buiten het aanbieden van massages en de vaststelling dat er steeds meer rekening wordt gehouden met de specifieke cultuur en godsdienst van werknemers, bijvoorbeeld bij de keuze van vakantiedagen, ziet SD Worx niet zo veel opmerkelijks tussen de 82 geïdentificeerde voordelen. Dan maar even buiten de landsgrenzen gekeken, met de hulp van online specialisten zoals Jobat en Vacature, met het volgende lijstje als resultaat:

Google was al gekend voor zijn personeelsvriendelijke aanpak met een dag per week waarop ze konden nadenken over nieuwe uitvindingen en projecten. Maar ook de extralegale voordelen zijn om duimen en vingers van af te likken.

Letterlijk zelfs, want het bedrijf biedt maar liefst 18 verschillende bedrijfsrestaurants aan. Tel daar de klimmuren, de beachvolleybalvelden en de gratis wasserij bij, en u begrijpt waarom heel wat sollicitanten niet verder zoeken dan Google. Target, de op Walmart na grootste retailketen van de VS, biedt gratis ‘wellness coaches’, die u kunnen bijstaan bij uw dieet of uw pogingen om te stoppen met roken.

Biotechnologiebedrijf Genentech biedt zijn werknemers een originele dienst aan: geen babysitting, maar dogsitting. Voorwaar (g)een hondenleven om daar te werken. Voedingsgigant J.M. Smucker heeft zijn werknemers dan weer graag slim: zij betalen letterlijk alle opleidingskosten voor hun werknemers terug. Een gewaagde keuze, met de universiteit van Ohio op een boogscheut daarvandaan.

Softwareleverancier SAS Institute heeft er veel voor over om zijn medewerkers de best mogelijke indruk te laten maken. Zelfs een gratis kapper en een gezichts- en nagelverzorger. En dan zijn er natuurlijk de voordelen die in het DNA van de werkgever zitten: niet verrassend maar daarom niet minder aantrekkelijk. Wat dacht u bijvoorbeeld van Quiksilver, dat onder meer surfkleding en -materiaal produceert?

Wie tijdens de werkuren even een uurtje het nabijgelegen strand van Californië opzoekt voor een “test van het materiaal”, wordt hier niet scheef voor bekeken, wel integendeel. Of Chesapeake Energy, een gasproducent, die zijn werknemers – u raadt het al – een gratis opleiding duiken aanbiedt. Tot slot is er NuStar Energy, een producent en transporteur van ruwe olie en afgeleide producten, dat voor zijn personeel altijd een jet klaar heeft staan.

Toch hoopt niemand die ooit te gebruiken, want de jet is eigenlijk bedoeld als noodtransport voor wie dringend naar het ziekenhuis moet.

Advertentie