Dalende verkoopcijfers, technische panne, managementwissels en uitgestelde toestellen. De BlackBerry zit in de hoek waar de klappen vallen. Heeft hij nog een toekomst? Ik was enkele dagen geleden aanwezig op BlackBerry World, de jaarlijkse hoogmis voor klanten, partners en ontwikkelaars van BlackBerry technologie. Het zou wel eens de laatste BlackBerry World kunnen zijn voor het […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Dalende verkoopcijfers, technische panne, managementwissels en uitgestelde toestellen. De BlackBerry zit in de hoek waar de klappen vallen. Heeft hij nog een toekomst?

Ik was enkele dagen geleden aanwezig op BlackBerry World, de jaarlijkse hoogmis voor klanten, partners en ontwikkelaars van BlackBerry technologie. Het zou wel eens de laatste BlackBerry World kunnen zijn voor het bedrijf in zijn huidige vorm. Bankroet zullen ze niet meteen gaan – daarvoor is er nog wel wat cash in voorraad. Maar de aandelenkoers is zodanig gezakt dat het aantal mogelijke overnamekandidaten, die in de pers circuleerden, niet meer op één hand zijn te tellen.

BlackBerry en moederbedrijf Research in Motion (RIM) zit in zwaar weer en zal daar niet meteen van verlost raken. En wel hierom:

1.) Het verliest tijd, veel tijd

Wie gehoopt had dat RIM op BlackBerry World nieuwe toestellen ging voorstellen, was eraan voor de moeite. Bezoekers moesten het stellen met de presentaties van wat er met de nieuwe BlackBerry 10 mogelijk zou zijn. Dat waren knappe dingen, zoals een intuïtiever toetsenbord en een camera ‘die in de tijd gaat’. Maar zonder timing wanneer deze nieuwe toestellen op de markt zouden komen.

Ontwikkelaars kregen een prototype mee naar huis van een toestel dat nooit op de markt zou komen. Kortom, RIM verliest tijd, veel tijd. Nefast in deze industrie. Mijn professor marketing omschreef het ooit als het ‘Osborne Effect’: als je nieuwe producten aankondigt zijn minder klanten geneigd om het huidige te kopen.


2.) De verkoopt daalt dramatisch

De gevolgen laten zich raden. RIM boekte in het afgelopen kwartaal fors verlies, voornamelijk wegens een dalende verkoop van de BlackBerry-smartphone. Het Canadese bedrijf leed een verlies van 125 miljoen dollar, tegenover een winst van bijna 1 miljard een jaar eerder. RIM gaat zwaar gebukt onder de concurrentie van de iPhone van Apple en smartphones die draaien op het Android-besturingssysteem. Ook de PlayBook die als business tablet in de markt was gezet nam aanvankelijk een aarzelende start.

3.) BYOD

De bedrijfswereld is dan wel de natuurlijke biotoop van de BlackBerry. Maar ook daar staat het toestel onder druk. En dat vooral door een vierletterwoord dat aan een opmars bezig is: BYOD of Bring Your Own Device. Want meer en meer werknemers brengen hun eigen toestellen mee naar kantoor. En dat is doorgaans geen BlackBerry, maar eerder een iPhone of Android-toestel, die bovendien over een veel uitgebreider arsenaal aan mobiele apps beschikken.

4.) Bad Mood

Zoveel slecht nieuws, daar blijft een mens niet ongevoelig voor. Dat beaamde Thorsten Heins, de nieuwe CEO van RIM, onlangs zelf. Ook al is veel van die slechte pers niet terecht. “Als er iets is wat me ’s nachts wakker houdt, dan zijn het die negatieve verhalen die in de pers verschijnen. Dan vraag ik me af wat het doet met mensen die zich dag en nacht inzetten voor dit bedrijf. Wat moet er in hun hoofden omgaan als ze al die kritiek te horen en lezen krijgen.”

Toch mogen we niet wanhopen. Want naast zoveel rampspoed zijn er ook vier redenen waarom RIM niet alleen zal overleven, maar ook keihard zal terugslaan. De komen in een volgend opinie-artikel aan bod.