Na PayPal en Google komt ook MasterCard met een eigen digitale portemonnee, die gebruikers online laat betalen met hun debet- en kredietkaarten. PayPass zal, net als andere digitale betaalmiddelen, opduiken bij webwinkels in de vorm van een icoon. MasterCard wil de digitale portemonnee koppelen aan bestaande bankrekeningen en kredietkaarten en zal om dezelfde loginggegevens vragen […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Na PayPal en Google komt ook MasterCard met een eigen digitale portemonnee, die gebruikers online laat betalen met hun debet- en kredietkaarten.

PayPass zal, net als andere digitale betaalmiddelen, opduiken bij webwinkels in de vorm van een icoon. MasterCard wil de digitale portemonnee koppelen aan bestaande bankrekeningen en kredietkaarten en zal om dezelfde loginggegevens vragen die ook bij internetbankieren moeten worden ingevuld.

Voorzichtig van start
In tegenstelling tot PayPal, dat eerder zijn eigen variant lanceerde, begint MasterCard erg voorzichtig aan dit nieuwe avontuur. PayPass zal in eerste instantie alleen opduiken bij reguliere en mobiele websites, terwijl PayPal betalen in termijnen en transacties via Facebook promoot.

De stap is opvallend, omdat PayPass een directe concurrent is voor Google Wallet. De zoekmachine ging vorig jaar juist in zee met MasterCard om voordeel te kunnen halen uit zijn ondersteuning voor Near Field Communication, dat opduikt in een groeiend aantal MasterCard-stations in winkels.

Maar Google Wallet is nog maar beschikbaar op een beperkt aantal telefoons in een klein aantal Amerikaanse steden en heeft NFC specifiek nodig om te kunnen werken.

MasterCard zegt dat de deal met Google nog altijd overeind staat, maar wil meer mogelijkheden onderzoeken. “Google is niet ons enige antwoord”, zegt vice-president van e-commerce Ed Olebe. “Er zijn andere dingen die we kunnen doen.”

Zo open mogelijk
De kredietkaartmaatschappij zegt vooral zo open mogelijk te willen zijn, wat inhoudt dat andere digitale portemonnees via zijn programmeerinterface verbinding kunnen maken met het PayPass-netwerk. Het zal bevriende banken vragen de dienst aan te prijzen bij hun klanten, maar laat online consumenten ook toe om zelf een PayPass-portefeuille aan te maken.

“We proberen differentiatie en concurrentie tussen portemonnees voor elkaar te krijgen, zodat consumenten betere producten kunnen krijgen, zonder complexiteit toe te voegen voor winkeliers”, aldus Olebe.

Nog niet in de Benelux
MasterCard PayPass gaat in eerste instantie van start in Amerika, Canada, Australië en het Verenigd Koninkrijk. Daarna moeten andere (Europese) landen volgen.
Met medewerking van Roger Cheng, CNet