Welke extralegale voordelen komen het vaakst voor en welke kwijnen weg op de achtergrond? We geven je een overzichtelijk lijstje. Hieronder zie je de ranglijst van de populairste extralegale voordelen, in een lijst gegoten door sociaal secretariaat SD Worx na een onderzoek bij ruim driehonderd Belgische bedrijven. De cijfers dateren van 2010, maar volgens SD Worx zou er het […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Welke extralegale voordelen komen het vaakst voor en welke kwijnen weg op de achtergrond? We geven je een overzichtelijk lijstje.

Hieronder zie je de ranglijst van de populairste extralegale voordelen, in een lijst gegoten door sociaal secretariaat SD Worx na een onderzoek bij ruim driehonderd Belgische bedrijven. De cijfers dateren van 2010, maar volgens SD Worx zou er het voorbije anderhalve jaar aan die rangschikking weinig veranderd zijn.

Enkele opmerkingen bij de top 15. Je merkt dat het lijstje weinig verrassend oogt, op enkele voordelen na. Misschien had je items als een nieuwjaarsreceptie of een attentie voor geboorte, huwelijk of pensioen niet in deze opsomming verwacht. Maar ze leveren de werknemer wel een nettowinst op, en ze beantwoorden (meestal) aan het algemeen doel dat aan een extralegaal voordeel wordt gesteld: de werknemer een grotere jobtevredenheid bezorgen, zodat hij of zij meer geneigd is om het bedrijf trouw te blijven (zie ook "waarom doen ze het?’).

Daarnaast dient opgemerkt dat de ranking opgemaakt is volgens het percentage van bedrijven dat een specifiek voordeel aanbiedt. Dat betekent dus niet dat er meer werknemers zijn met een firmawagen dan met maaltijdcheques, wel integendeel. Dat geldt ook voor de groepsverzekering, die traditioneel eerder voorbehouden is voor bedienden en niet voor arbeiders is weggelegd.

Eigenlijk willen alle bedrijven hetzelfde: op een kostenefficiënte wijze zo veel mogelijk werknemers zo tevreden mogelijk maken om ze zo aan zich te binden en er hopelijk ook nog enkele nieuwe aan te trekken.  Alleen liggen de prioriteiten bij elk bedrijf anders.

Opgedeeld per grootte merken we dat de focus bij kleine bedrijven (tot 100 werknemers) ligt op de jobtevredenheid, bij middelgrote op retentie en bij grote bedrijven  (vanaf 500 werknemers) op kostenefficiëntie. Jammer genoeg merken we dat deze objectieven niet altijd even goed worden behaald.

De meest gebruikte extralegale voordelen