Apps voor smartphones en tablets zijn hip. Maar Britse computerwetenschappers beweren dat er slechts zeer uitzonderlijk geld uit te halen valt. De uitspraak viel in een parlementaire vraag over de interneteconomie die werd opgemerkt door The Register. Het gaat om het plan om wetenschappelijk onderzoek te commercialiseren. Daarop gaf het UK Computing Research Committee een […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Apps voor smartphones en tablets zijn hip. Maar Britse computerwetenschappers beweren dat er slechts zeer uitzonderlijk geld uit te halen valt.

De uitspraak viel in een parlementaire vraag over de interneteconomie die werd opgemerkt door The Register. Het gaat om het plan om wetenschappelijk onderzoek te commercialiseren.

Daarop gaf het UK Computing Research Committee een aantal standpunten over het winstgevend maken van onderzoek. Een daarvan is dat Facebook en Google twee goede voorbeelden zijn van commercialisatie. Maar tegelijk zijn het grote uitzonderingen.

“Het vraagt een grote investering om gratis diensten te voorzien zodat je een grote gebruikersbasis kan opbouwen en dit kan monetiseren via advertenties en bijkomende diensten.” Aldus het antwoord van het onderzoekscomité

Apps
In een ander standpunt zeggen ze dat softwareapplicaties gemarketeerd kunnen worden via applicatiewinkels. Maar daar is de concurrentie zeer groot.

Tegelijk worden de meeste betaalde apps aangeboden aan 99 pence (meestal 99 eurocent bij ons). “Bijna niemand haalt de realistische ontwikkelaarskosten er uit,” klinkt het.