Ketnet wil de Vlaamse kinderen niet alleen via de televisie bereiken, maar ook via andere kanalen zoals het internet. Bovendien hebben ze bij Ketnet ook gezien dat kinderen al op jonge leeftijd een profiel aanmaken op sociale netwerken zoals Netlog en Facebook. En dus komt Ketnet met een geheel vernieuwde site met bijhorend sociaal netwerk. […]

Advertentie

Ketnet wil de Vlaamse kinderen niet alleen via de televisie bereiken, maar ook via andere kanalen zoals het internet. Bovendien hebben ze bij Ketnet ook gezien dat kinderen al op jonge leeftijd een profiel aanmaken op sociale netwerken zoals Netlog en Facebook.

En dus komt Ketnet met een geheel vernieuwde site met bijhorend sociaal netwerk. Je vindt er niet alleen artikels, video"s, spelletjes, wedstrijden en quizjes, maar ook een heel sociaal netwerk. Kinderen kunnen er een profiel aanmaken en boodschappen delen met vriendjes en zelfs met de Ketnet-wrappers.

Veiligheid
De combinatie van kinderen en internet is geen evidentie. In de onlinewereld zijn er immers gevaren genoeg voor kinderen: cyberpesten, schokkende beelden en teksten en de dreiging van kinderlokkers. En dat beseffen ze ook bij Ketnet, want de sitebouwers hebben ook Child Focus ingeschakeld om het sociaal netwerk zo veilig mogelijk te maken.

Ruth Degraeve, technisch projectmanager bij VRT licht toe hoe ze het sociaal netwerk zo veilig mogelijk hebben gemaakt: “alle kinderen kunnen een profiel maken op de site van Ketnet. Zo’n Ketprofiel is een pagina met info over jezelf en een foto. Maar wil je als kind ook berichtjes gaan posten en een netwerk met vriendjes uitbouwen, dan heb je toestemming van je ouders nodig.”

Qua beveiling heeft Ketnet het sociale netwerk behoorlijk dichtgetimmerd. Wil je een vriendje toevoegen, dan moet je zijn volledige voor- en achternaam kennen. Als je dan informatie deelt met je vriendjes, dan komt die info niet buiten dat vriendennetwerk. De privacy-instellingen komen overeen met de strengste instellingen van pakweg Facebook.

Nog een goede vondst van Ketnet zijn de leeftijdsbeperkingen: meerderjarigen kunnen geen vriendschapsverzoeken versturen naar minderjarigen. Kinderen kunnen wel een vriendschapsverzoek versturen naar bijvoorbeeld hun ouders en die kunnen dat dan aanvaarden. Omgekeerd kan niet. Wie wel automatisch in de vriendenlijst van de kroost zal opduiken zijn de Ketnet-wrappers. De presentatoren dus.

“Om kinderen te beschermen tegen ongewenste inhoud, wordt het netwerk gemonitord. De minste verdachte berichten worden verwijderd en kinderen kunnen zelf aangeven als ze iets vinden dat niet door de beugel kan. Ze kunnen bijvoorbeeld pestgedrag zelf melden,” zegt Stijn Beauprez, hoofdontwikkelaar bij Ketnet.

Het is al heel opmerkelijk dat het sociale netwerk van Ketnet respect heeft voor de privacy van de gebruikers. Maar nog opmerkelijker is dat er geen advertenties getoond zullen worden. Die combinatie is zowat een unicum onder de sociale netwerksites, iets waar volwassenen enkel maar van kunnen dromen.

De technische kant
Technisch is de site ook opgedeeld in twee delen. Het ene is de contentsite, het andere is de socialenetwerksite. De contentsite is gemaakt met Drupal als CMS en draait op een Apacheserver met MySQL. De redactie zet dit deel van de site zelf vol met filmpjes, foto’s en tekst.

Het sociale luik van de site draait ook op Apache maar heeft geen MySQL-databank. De motor hier is de NoSQL-databank Cassandra. Omdat het aantal op te slagen gegevens in een sociaal netwerk moeilijk te voorspellen is, is zulk een databank heel handig. Ze kan immers heel makkelijk horizontaal schalen.

De sociale aspecten worden ook geïntegreerd op de gewone site van Ketnet. Zo kunnen kinderen commentaar geven bij artikels op de site.

Heel de site wordt gehost bij Cegeka op vier fysieke servers. “Als er meer performantie nodig is, dan worden er nog virtuele servers bij opgestart. Die vangen dan mee een deel van de trafiek op. Bij de lancering van de nieuwe site was het al meteen nodig om extra capaciteit te voorzien. Tussen zes en zeven ’s avonds werd er immers 355 megabit per seconde aan bandbreedte verbruikt”, zegt Johan Janssen, business unit manager hosting bij Cegeka.

Op de eerste dag bereikte Ketnet.be al 47.750 unieke bezoekers die allen samen voor 1.044.580 pageviews opleverden.

Advertentie