Googles sociale netwerk toont veerkracht. De bezoekcijfers stijgen de afgelopen maand langzaam, al is het moeilijk te zeggen of dat Google+ ook populairder maakt. Volgens onderzoeksbureau Experian Hitwise is het aantal Amerikaanse bezoeken aan Google+ in maart de 61 miljoen gepasseerd, een stijging van 27 procent ten opzichte van februari, laat het CNet-collega David Hamilton […]

Advertentie

Googles sociale netwerk toont veerkracht. De bezoekcijfers stijgen de afgelopen maand langzaam, al is het moeilijk te zeggen of dat Google+ ook populairder maakt.

Volgens onderzoeksbureau Experian Hitwise is het aantal Amerikaanse bezoeken aan Google+ in maart de 61 miljoen gepasseerd, een stijging van 27 procent ten opzichte van februari, laat het CNet-collega David Hamilton weten.

Maar, als je deze ogenschijnlijk positieve cijfers van dichterbij bekijkt, zijn er heel wat kanttekeningen te plaatsen. Experian Hitwise telt een ‘bezoek’ als een bezoeker langsgaat bij een site en dan terugkeert binnen de 30 minuten. Als je dus een paar minuten doorbrengt op Google+, de resterende tijd op Facebook zit en net voor de bel terugkeert naar het Google-netwerk, telt dat nog steeds als een bezoek. Keer je na 31 minuten of langer terugt, springt de teller omhoog.

Dit is belangrijk om te weten, omdat ComScore onlangs berekende dat Google+ gebruikers in januari gemiddeld maar 3,3 minuten per maand doorbrachten op het sociale netwerk, terwijl dit in december nog op 4,8 minuten lag

Bovendien vertonen de bezoekcijfers rare sprongen. Terwijl het gebruik van Google+ in september en december 2011 flink vooruit schoot, was er in de tussenliggende maanden nauwelijks verandering te bespeuren. Omdat bovendien het aantal bezoeken vlak na de jaarwisseling zelfs licht daalde, kun je nauwelijks spreken van een overtuigende opmars.

Experian Hitwise legde Facebook’s cijfers naast diens nieuwe rivaal, met interessante conclusies. In het afgelopen jaar is het aantal bezoeken aan Facebook teruggevallen met 1,3 miljard, een fikse daling van 15 procent. Maar het totale aantal bezoeken in maart komt nog altijd uit op 7 miljard, een aantal waar Google alleen maar van kan dromen.

Het is tenslotte erg belangrijk om te noteren dat Experian Hitwise niet alle informatie bij de hand heeft. Zo zijn mobiele bezoeken voor beide netwerken niet meegenomen en komt ook het verkeer afkomstig van de Google+ appbalk (standaard bovenin het scherm bij Google-diensten) niet in de cijfers voor.
Bron: CNet.com

Advertentie