Nieuws

Google gaat telefoontjes 'afluisteren'

Een van Googles vele patenten in de wachtrij omvat technologie die rekening houdt met achtergrondgeluiden tijdens telefoongespreken; die informatie zal Google gebruiken om nog specifiekere advertenties te tonen.

De vergadering op het werk is uitgelopen. Terwijl je in de regen op de bus wacht, bel je even naar huis om te zeggen dat je later bent. Na een emotioneel gesprek waarin je je geliefde uitlegt dat je wel degelijk naar huis komt in plaats van dat je een avontuurtje beleeft met die ene collega, zie je een advertentie voor paraplu’s. Huh?

Vergaand
Het lijkt wel uit George Orwells "1984" te komen: Google wil een technologie patenteren die rekening houdt met achtergrondgeluiden tijdens telefoongesprekken, zoals regen, om je daarna gerelateerde advertenties aan te bieden.

De titel van het patent is ‘Advertising based on Environmental Conditions’. De technologie luistert naar achtergrondgeluiden, zoals regen of een sportwedstrijd, en toont daarna reclame die gerelateerd is aan je huidige situatie. Zo zul je in voorgaand voorbeeld advertenties krijgen voor een paraplu of voor een ander sportevenement.

“Informatie over omgevingsfactoren wordt ontvangen door een apparaat op afstand. De omgevingsfactor wordt bepaald door de output van een sensor op het toestel, of die van een sensor gekoppeld aan het toestel”, lees je in de patentaanvraag. “Een advertentie wordt geïdentificeerd op basis van die factor en wordt vervolgens getoond op het mobiele toestel.”

Als het patent wordt goedgekeurd, zullen Googlewerknemers de technologie volgens technologiewebsite The Next Web niet gebruiken om naar gesprekken van gebruikers te luisteren. In plaats daarvan zullen ze realtimemonitoring-software gebruiken.

Naast technologie die telefoongesprekken analyseert heeft de patentaanvraag het ook over het plaatsen van aangepaste onlineadvertenties: die zouden op eenzelfde manier rekening houden met de omgeving, zoals temeratuur, luchtvochtigheid, licht en geluid.

“Advertenties voor airconditioners kunnen bijvoorbeeld gestuurd worden naar mensen in regionen waarvan de temperatuur boven een vooraf bepaalde grens ligt,” aldus de aanvraag, “terwijl mensen die zich in regionen met een temperatuur onder een tweede grens bevinden advertenties krijgen voor winterjassen.”

En het gaat nog verder: de technologie zou zelfs de achtergrond van je foto’s analyseren. Als je dus een foto neemt van iemand in een winterlandschap, krijg je mogelijk een advertentie voor sneeuwschoppen te zien.

Volgens Google heeft het duizenden patenten die nog op goedkeuring wachten, en het is niet meteen duidelijk wanneer het US Patent and Trademark Office dit bepaalde patent zal goedkeuren.

“We dienen aanvragen in op basis van verschillende ideeën van onze werknemers. Sommige ideeën worden later een echt product, anderen niet”, zegt een Google-woordvoerder aan onze collega’s van CNet. “Uit onze patentaanvragen moet je niet per definitie afleiden dat er een grote productaankondiging aankomt.”

Het patent doet een beetje denken aan volgende filmpje van satirewebsite The Onion:

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business