E-commerce zal de komende drie tot vijf jaar meer veranderen dan in de laatste vijf tot tien jaar. Dat vertelt John Donahoe, topman van eBay, op het Mobile World Congress. In een panelgesprek gaat Donahoe, president en CEO van eBay en PayPal, dieper in op de "connected consumer". Daarbij benadrukt hij dat het aantal internettoestellen, […]

E-commerce zal de komende drie tot vijf jaar meer veranderen dan in de laatste vijf tot tien jaar. Dat vertelt John Donahoe, topman van eBay, op het Mobile World Congress.

In een panelgesprek gaat Donahoe, president en CEO van eBay en PayPal, dieper in op de "connected consumer". Daarbij benadrukt hij dat het aantal internettoestellen, en dan vooral die met mobiel internet, de manier van shoppen verandert.

“Het mobiele toestel staat vandaag centraal. Het maakt en beëindigt een transactie.” Een uitspraak die Donahoe al snel weet te versterken door te zeggen dat zijn bedrijf voor vijf miljard dollar producten heeft verkocht via mobiele toestellen, waarvan de helft buiten de VS. Zo werden er vorig jaar 3.500 auto"s verkocht op eBay via een mobiel toestel.

Volgens Donahoe staan we op een keerpunt in online shoppen en betalen. Veranderingen die worden veroorzaakt door technologie, maar geleid door de consument. Want die kiest er immers voor om prijzen te vergelijken. Niet alleen in de winkel, niet alleen achter de pc, maar op zijn smartphone of tablet.

Best Buy: Winkel blijft belangrijk
In dezelfde presentatie komt ook Brian Dunn aan bod, de topman van winkelketen Best Buy. Hier is het verschil duidelijk merkbaar. Donahoe begrijpt hoe online en en fysieke verkooppunten in elkaar overvloeien. Dunn wil vooral benadrukken dat zijn bedrijf mee is.

Toch benadrukt hij hoe dat fysieke verkooppunt nog steeds belangrijk is. De kennis van de verkoper en de mogelijkheid om een product te voelen en gebruiken is volgens hem een meerwaarde naar de consument toe. Tegelijk komen dit soort winkels vandaag sterker uit de hoek omdat ze weten dat ze moeten concurreren tegen eBay en Amazon.

In het panelgesprek wordt één prangende vraag gesteld aan Best Buy: hoe reageert zo"n winkelgigant op het feit dat mensen een product komen testen in de winkel en vervolgens naar de goedkoopste aanbieder gaan?

Dunn: “Ik denk niet dat dit voor de meerderheid van de klanten geldt, maar dat zal het wel worden. Toch is het gedrag van de klant niet veranderd, behalve dat hij door technologie wordt gestimuleerd [om prijzen te vergelijken].

“Vroeger moesten ze ook naar andere winkels lopen en je moest beter zijn dan hen. Nu moet je beter zijn dan duizend andere winkels, dus de lat ligt hoger. Maar mensen zijn nog steeds sociale wezens, en een omgeving waar je een product kan aanraken en voelen is nog steeds belangrijk.

Afpingelen
Interessant daarbij is dat Dunn niet uitsluit dat er op termijn wordt afgepingeld. Daarbij kan een klant alsnog een lagere prijs krijgen als hij erop wijst dat een concurrent een product veel goedkoper aanbiedt. “Maar er zullen op termijn veel minder gevallen zijn waarbij je het op Amazon goedkoper kan vinden.”