Via Twitter hou je contact met relaties en mogelijke klanten. Het aantal volgers van je Twitter-account is hierbij cruciaal. Hoe kun je die groep vergroten? En als het even kan: het aantal volgers dit jaar verdubbelen? 1. Tweet regelmatig Laten we meteen een open deur intrappen: hoe meer tweets, hoe meer volgers. Of beter: vaker en […]

Advertentie

Via Twitter hou je contact met relaties en mogelijke klanten. Het aantal volgers van je Twitter-account is hierbij cruciaal. Hoe kun je die groep vergroten? En als het even kan: het aantal volgers dit jaar verdubbelen?

1. Tweet regelmatig
Laten we meteen een open deur intrappen: hoe meer tweets, hoe meer volgers. Of beter: vaker en regelmatiger tweeten, en dat via diverse bronnen. Dus niet alleen met nieuws van jezelf of je eigen website, maar ook van externe bronnen. Dat betekent ook efficiënt tweeten.

Het is intussen bijvoorbeeld mogelijk om je tweets in een buffer te bewaren en ze pas te publiceren op een geschikter moment. Dus niet zondagnacht, maar maandagvoormiddag om maar iets te zeggen. Technologie helpt je om efficiënter te tweeten met toepassingen als TweetDeck, HootSuite, MarketMeSuite en BufferApp.

2. Wees aanwezig
Twitter is interactief. Dat betekent dat je meer volgers krijgt als je er andere mensen bij betrekt. Bijvoorbeeld door hen te retweeten, al dan niet vergezeld van een kort commentaar. Of door een tweet als favoriet te bestempelen. Anderen doen dat dan ook sneller bij jou.

Aanwezig zijn op Twitter hoeft overigens niet in tijd uitgerekend te worden. Beperk dus je tijd op Twitter. Dit lijkt een paradox, maar het gaat om een efficiëntie-oefening. Want je kunt meer focussen door de tijd die je doorbrengt op Twitter te beperken.

3. Focus je onderwerpen
Niet alleen in tijdsbesteding, maar ook inhoudelijk gaat het om focus. Je kunt over alles twitteren: van de Belgische politiek over het weer tot je zieke dochtertje. Maar vaak wordt aangeraden om je te concentreren op een aantal thema’s die je het best liggen of misschien het meest aansluiten bij je job of expertise. Dat kunnen sociale media zijn of start-ups, of nieuws en analyses uit de sector van je bedrijf.

Extreem voorbeeld van deze strategie is het Belgisch/Nederlandse account @seksfeiten. Een populair (en makkelijk) onderwerp, maar wel eentje met maar liefst 140.000 volgers. Slechts een beperkt aantal lokale accounts, zoals de Nederlandse cabaratier Youp van ’t Hek (@youpvanthek) met 170.000 volgers, doet het beter.

4. Post quotes
Heel vaak zien we tweets die linken naar een bepaalde tekst of artikel op een website of blog. Maar in de praktijk, blijkt uit een klein onderzoek van de blog Smedio.com, worden losstaande quotes vaak eerder opgepikt. Dat komt doordat mensen niet de link moeten volgen en het hele artikel moeten lezen om mee te zijn. Ze krijgen als het ware meteen de hele waarde van je tweet, in één oogopslag.

5. Schaamteloze zelfpromotie
Je kunt door bovenstaande zaken uitlokken dat Twittergebruikers je volgen. Maar je kunt het hen ook vragen en je account actief promoten. Zo maken sommige bedrijven gebruik van de zogenaamde ‘follow me’-knop om hun Twitter-account in de kijker te zetten, bijvoorbeeld op hun eigen website. Een handige tool, maar momenteel nog niet ten volle benut.

Advertentie