Het briefverkeer dat de Belgische posterijen verdelen is vorig jaar met drie procent gedaald. Dit komt vooral door de opmars van e-mail en elektronische facturatie. Al maakt de verzending van pakjespost de neergang enigszins goed. Het aantal verstuurde pakjes groeide namelijk met tien procent, onder andere dankzij de groei van e-commerce. De daling van drie procent lijkt minder dramatisch dan in landen als Nederland en […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Het briefverkeer dat de Belgische posterijen verdelen is vorig jaar met drie procent gedaald. Dit komt vooral door de opmars van e-mail en elektronische facturatie. Al maakt de verzending van pakjespost de neergang enigszins goed. Het aantal verstuurde pakjes groeide namelijk met tien procent, onder andere dankzij de groei van e-commerce.

De daling van drie procent lijkt minder dramatisch dan in landen als Nederland en Duitsland, waar jaarlijks zes tot zeven procent minder brieven worden bezorgd. “Gemiddeld is de daling zo’n 1 procent per jaar”, zo bevestigt bpostwoordvoerder Fred Lens. Toch blijft de neergang van de klassieke papieren post miniem ten opzichte van ruim 3 miljard brieven.

België heeft nog een grote achterstand op het vlak van e-commerce met ongeveer 2,5 procent van het BNP: dat ligt nog wel een stuk onder de vier en zeven procent van het BNP die in Nederland en het Verenigd Koninkrijk worden behaald.