Google, Facebook, Microsoft, Yahoo, PayPal en andere technologiebedrijven werken samen aan een standaard om phishingmails te blokkeren. Phishingmails zijn valse e-mails die vissen naar informatie. Zo’n bericht lijkt afkomstig te zijn van bijvoorbeeld je bank, Facebook of de belastingen en moet je overtuigen om op een link te klikken die meestal leidt naar een geïnfecteerde […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Google, Facebook, Microsoft, Yahoo, PayPal en andere technologiebedrijven werken samen aan een standaard om phishingmails te blokkeren.

Phishingmails zijn valse e-mails die vissen naar informatie. Zo’n bericht lijkt afkomstig te zijn van bijvoorbeeld je bank, Facebook of de belastingen en moet je overtuigen om op een link te klikken die meestal leidt naar een geïnfecteerde site. Vaak wordt er in de e-mail ook gevraagd naar persoonlijke informatie (wachtwoorden, adres, telefoonnummer). Die informatie wordt nadien misbruikt.

Om dat misbruik tegen te gaan richten vijftien bedrijven DMARC.org op. Dat staat voor Domain-based Message Authentication, reporting, and Conformance, een systeem om na te gaan of een e-mail wel van een legitiem bedrijf komen en niet van oplichters.

Naast bovenstaande bedrijven doen ook AOL, Bank of America, Fidelity Investments, American Greetings, LinkedIn, Agari, Cloudmark, eCert, Return Path en Trusted Domain Project mee.

De samenwerking tussen de bedrijven loopt eigenlijk al achttien maanden. Intussen zou 15 procent van alle e-mails aan Gmail-gebruikers afkomstig zijn van organisaties die DMARC-gegevens publiceren. De organisatie is van plan om het concept in te dienen voor standaardisatie.