Vergis u niet: Big Data is meer dan een buzzwoord of de zoveelste IT-hype. Voor een groeiend aantal Belgische bedrijven wordt het fenomeen snel realiteit. Ze zien in Big Data opportuniteiten voor de exponentieel groeiende overload aan gestructureerde en niet gestructureerde gegevens. Decennialang namen bedrijven beslissingen op basis van bedrijfskritische gegevens uit relationele en duidelijk […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Vergis u niet: Big Data is meer dan een buzzwoord of de zoveelste IT-hype. Voor een groeiend aantal Belgische bedrijven wordt het fenomeen snel realiteit. Ze zien in Big Data opportuniteiten voor de exponentieel groeiende overload aan gestructureerde en niet gestructureerde gegevens.

Decennialang namen bedrijven beslissingen op basis van bedrijfskritische gegevens uit relationele en duidelijk gestructureerde databanken. Maar we willen nu nog veel meer informatie benutten, we willen deze sneller beschikbaar maken en niet enkel de gestructureerde data.

Er worden nieuwe uiteenlopende bronnen aangeboord: heel diverse klanteninformatie, informatie verzameld op de eigen of andere portaalsites en blogs, sociale netwerken zoals Facebook, micro-bloggingsites zoals Twitter, e-mail, gps, smartphones of RFID-lezers… Een massa gestructureerde en ongestructureerde gegevens die mogelijk heel wat waardevolle informatie bevatten voor bedrijven, op voorwaarde dat ze in staat zijn orde te scheppen in de chaos.

Schat aan informatie
Big Data breekt met de traditionele informatica. Het volume aan gegevens groeit razendsnel (40% per jaar schat McKinsey). Het is dan ook zeer belangrijk om die gegevens zeer efficiënt in realtime te verzamelen en op te slaan, en vooral de analyse ervan en de integratie in het beslissingsproces te optimaliseren, zodat het maximum uit deze schat aan informatie wordt gehaald. Einddoel is nieuwe commerciële opportuniteiten te spotten, bestaande dienstverlening te verbeteren of nieuwe inkomstenbronnen aan te boren.

De technologie is één zaak, de bereidheid van bedrijven om ze te gebruiken een andere. De vraag is: zijn Belgische bedrijven en organisaties klaar om met deze Big Data aan de slag te gaan? In ieder geval stel ik bij bezoeken aan klanten en prospecten vast dat heel veel organisaties hiermee bezig zijn. Sommigen hebben al een concreet scenario uitgewerkt.

Gedrag in kaart brengen
Aan mogelijke toepassingen geen gebrek. Het aanleveren van suggesties voor aankopen op basis van zoekopdrachten op een site. Het ontdekken van nieuwe verkoopsopportuniteiten op basis van bredere profielgegevens. Fraudebestrijders zouden bijvoorbeeld kunnen beslissen een boot of vliegtuig te doorzoeken op basis van bepaalde verdachte gegevens.

Een supermarktketen kan via de gegevens op getrouwheidskaarten het parcours van zijn klanten in de winkels in kaart brengen op basis van hun profiel. Een kledingmerk zou via een analyse van berichten op blogs kunnen analyseren of het bekend gezicht dat ze inhuren wel de juiste boodschap uitdraagt.

Kortom: bedrijven actief in e-commerce kunnen het onlinegedrag van consumenten in kaart brengen om beter te begrijpen wat hen over de streep trekt.

De technologie maakt deze en ontelbare andere toepassingen mogelijk. Ik ben ervan overtuigd dat het gebruik en de analyse van deze Big Data zich de komende maanden en jaren verder zal ontwikkelen. Maar de onophoudelijke stroom aan gegevens plaatst IT-afdelingen voor nieuwe uitdagingen: om deze gegevens commercieel te kunnen gebruiken zijn degelijke tools nodig die deze ongestructureerde data verzamelen, ordenen en op eenvoudige maar zinvolle manier analyseren.

De technologie biedt nieuwe kansen. Aan bedrijven om die te benutten.