Enkele grote fabrikanten van smartphones gaan voortaan minder toestellen per jaar uitbrengen. Zo kunnen ze beter focussen op specifieke modellen. Het plan wordt gemeld door Digitimes, dat zich baseert op Taiwanese bronnen binnen de sector. Onder meer HTC, RIM (BlackBerry), Sony en Motorola Mobility zouden de nieuwe strategie hebben aangenomen. De reden is te vinden […]

Advertentie

Enkele grote fabrikanten van smartphones gaan voortaan minder toestellen per jaar uitbrengen. Zo kunnen ze beter focussen op specifieke modellen.

Het plan wordt gemeld door Digitimes, dat zich baseert op Taiwanese bronnen binnen de sector. Onder meer HTC, RIM (BlackBerry), Sony en Motorola Mobility zouden de nieuwe strategie hebben aangenomen. De reden is te vinden bij het succes van Apple en Samsung. Zij focussen op één of enkele toestellen, in dit geval respectievelijk de iPhone en de Galaxy-reeks.

Dat brengt voordelen met zich mee. Zo kan er bespaard worden op ontwikkelings- en marketingkosten. Tegelijk krijgen fabrikanten een schaalvoordeel omdat er van die paar toestellen vaak meer worden verkocht.

Officieel wordt de strategie niet bevestigd. Maar enkele recente veranderingen in de sector geven aan dat sommige merken dit jaar minder toestellen zullen uitbrengen, al dan niet gewenst of ongewenst.

RIM liet bijvoorbeeld eind vorig jaar weten dat het door problemen met een nieuwe chip pas eind 2012 nieuwe modellen kan uitbrengen. Sony bracht zopas zijn eerste smartphone uit zonder partner Ericsson en kreeg bijgevolg een gelegenheid om zijn strategie te herzien. Idem voor Motorola Mobility, dat momenteel wordt overgenomen door Google.