Exact een jaar geleden sprak ik Herman Konings over de technologietrends die volgens hem op het punt stonden in België door te breken. Twaalf maanden later doe ik hetzelfde voor 2012, maar niet zonder eerst even terug te blikken op de voorspellingen voor het voorbije jaar. Conservatievelingen “Ik zeg altijd opnieuw: de adoptie van een nieuwe trend is niet iets wat binnen […]

Advertentie

Exact een jaar geleden sprak ik Herman Konings over de technologietrends die volgens hem op het punt stonden in België door te breken. Twaalf maanden later doe ik hetzelfde voor 2012, maar niet zonder eerst even terug te blikken op de voorspellingen voor het voorbije jaar.

Conservatievelingen
“Ik zeg altijd opnieuw: de adoptie van een nieuwe trend is niet iets wat binnen één jaar gebeurt. Ik zeg 2012, maar het kan even goed voor het jaar daarop zijn. Komt daarbij dat de Belg best behoudsgezind is.

"Daarom duurt het hier ook wat langer vooraleer een nieuwe trend echt ingang vindt. De QR-codes waar we het vorig jaar over hadden zitten ondertussen in de lift. E-boeken daarentegen doen het in België niet echt heel erg goed. Spijtig genoeg breekt augmented reality ook helemaal niet door: amper vier procent van de Belgische smartphonegebruikers heeft zo’n AR-app. Ik vind het zelf nochtans heel praktisch!”

Gezellig tv-kijken
Sociale tv, nog zo’n trend die Herman vorig jaar tipte. De grote doorbraak van sociale tv-netwerken zoals in de VS laat begin 2012 nog altijd op zich wachten. Er duiken wel meer en meer apps op die inhaken op televisieprogramma’s, zoals bij Huizenjacht en Komen Eten. En die kruisbestuiving stopt niet daar.

“Met De Ronde had je een mooi voorbeeld van het omgekeerde van augmented reality: augmented television. Dat wil zeggen dat je fictie op de realiteit projecteert. Het valt ook op dat programmamakers in België vaker naar Twitter verwijzen door een hashtag te suggereren. Ik denk bijvoorbeeld aan de Slimste Mens Ter Wereld.

"Maar toch, vergeleken met het Verenigd Koninkrijk wordt het bij ons maar weinig gebruikt. Ik vraag me trouwens af of dat wel zo’n goede trend is,” bedenkt Herman zich, “zo achter de televisie zitten met de smartphone in de hand. Doorbreek je dan niet de magie van een tv-programma?”

Nood aan analoog
Het is niet altijd een hoeraverhaal met als ster de technologische vooruitgang, hoor ik nog: “Ik ben zelf een beetje een digitale agorafoob. Ik ben ook bang om in de Twitter-val te trappen. Soms doe ik een uitspraak in een mail die verkeerd wordt begrepen. Ik wil niet hetzelfde meemaken op een open forum.” Die afkeer – of misschien is ‘gereserveerdheid’ een beter woord – ten opzichte van sociale media komt steeds vaker voor, zo blijkt.

“In Scandinavië, Groot-Brittannië en de VS vragen steeds meer jonge mensen om een log-off friday in te lassen: een dag waarop de computers en smartphones worden uitgezet.” Conclusie? Digitaal is leuk, maar af en toe hebben we nog het analoge nodig.

Professionele amateurs
De trend van 2011 die zich volgens Herman Konings zeker zal verderzetten, is wat hij als het tijdperk van de amateur omschrijft. “Tien jaar geleden sprak ik beroepsfotografen die klaagden over de opkomst van dure digitale fotografie. Nu is digitale fotografie zo bereikbaar dat het een doodsteek is voor de beroeps. Amateurfotografen kunnen goede foto’s maken, en aan een fractie van de prijs. Hetzelfde zie je bij hobbykoks en fietsliefhebbers. Er zit weinig of geen verschil meer tussen hun materiaal en dat van de professionals!”

Interactie, graag!
Een tijdje geleden woonde ik een lezing bij van Philips. Onder de noemer Design Probes peilt het Nederlandse elektronicabedrijf naar de reacties van consumenten op toekomstige technologieën, zoals 3D-voedselprinters. Reden genoeg om met Claudia Lieshout en Hanne Caspersen, trendwatchers bij Philips, te praten over de trends die zij in hun vizier hebben.

“Wij merken de impact van de crisis zeer goed”, steekt Claudia van wal. “De consument gaat erg bewust om met aankopen. En als hij iets wil aanschaffen moet het kwalitatief en duurzaam zijn, en precies doen wat beloofd wordt. Het is opvallend dat mensen in tijden van crisis niet meteen naar het goedkoopste grijpen, maar voor beter en duurzamer gaan.

“Het gedrag van de consument is ook heel hard aan het veranderen. Hij wil heel veel en heeft door het internet veel macht in handen. Als we aan iets nieuws werken, moeten we de consument er dus echt bij betrekken. Er komt steeds meer interactie bij kijken, en dat is een tendens die een enorme invloed zal hebben op onze werking.”

Gezondheidsmanager
“Mensen hebben vandaag de mogelijkheid door technologie het heft in eigen handen te nemen”, vindt Hanne toch ook een grote trend. “Bijvoorbeeld wat betreft hun gezondheid. Op het internet vind je veel informatie en er zijn ook apps om zaken in de gaten te houden. Crisis of geen crisis: met gezondheid blijven mensen bezig.”

“Dat geldt ook voor overheden en verzekeringsmaatschappijen”, voegt Claudia eraan toe. “Er is het gekende voorbeeld van China, waarbij de overheid een mail stuurde naar mensen die ze te dik vonden, met een subtiel doch dringend verzoek om iets aan hun gewicht te doen.”

Terug naar de basis
Uit het eerder vermelde Design Probe-onderzoek bleek dat mensen in de keuken terug naar de basis willen. Is de consument zich dan een beetje van technologie aan het afkeren? “Niet zozeer afkeren”, meent Claudia.

“Die trend draait eerder om de overweldigende aanwezigheid van technologie, te veel functies en knoppen. Mensen willen iets wat aan hun behoeften voldoet. Technologie mag helpen, maar mag niet heel expliciet aanwezig zijn. En het heeft wel veel met je leeftijd te maken. Voor mensen die na ’95 geboren werden is technologie door en door verweven met hun leven. Oudere generaties zien het eerder als een stuk gereedschap.”

Universele upgrade
Hanne ziet nog een merkwaardige kentering: “Vroeger was upgraden iets voor geeks en werd het als heel vervelend ervaren, nu vindt iedereen dat belangrijk. Producten moeten slim zijn, er wordt verwacht dat je ze kunt upgraden zodat ze duurzamer worden. Door smartphones en tablets kunnen we altijd communiceren. Dat gaan mensen steeds meer verwachten, ook van hun scheermachine of haardroger.

“Tegelijkertijd lijkt het erop dat er heel misschien een Second Life-moment komt voor sociale media. De grootste groep mensen die hun Facebookaccount deactiveren, zijn jongeren. Veel jonge mensen twitteren, maar er haken er ook veel af. Sociale media commercialiseren ook enorm.”

Wie? Herman Konings. Wat? Trendwatcher en toekomstonderzoeker bij Pocket Marketing/nXt.

Wie? Claudia Lieshout. Wat? Creative Director Lifestyle Trends bij Philips Design.

Wie? Hanne Caspersen. Wat? Director Visual Trend Analysis bij Philips Design.

Advertentie