Nieuws

De belangrijkste trends in 2012

Uitkijken over de Middellandse Zee, filosoferend over de toekomst van IT. Als dat het Gartner Symposium niet is. Dit keer echter niet in het mondaine Cannes, maar in het trendy Barcelona, waar oud en modern vlekkeloos in elkaar overvloeien. Geen betere plek dus om na te denken over heden, verleden en vooral de toekomst van de ICT.

Aardig wat van de presentaties op Gartner Symposium/ITxpo keken naar de trends die de CIO in 2012 en de jaren nadien op zich mag zien afkomen. We zetten een aantal van die trends op een rijtje.

Big Data
Of zeggen we liever maar meteen ‘extreme Information management’. Hoewel Big Data een relatief jonge term is levert een Google zoekopdracht over dit onderwerp miljoenen resultaten. Meteen het beste bewijs van hoe de hoeveelheid informatie steeds sneller toeneemt en nauwelijks nog beheersbaar is.

Big Data slaat op de grote bergen informatie waaruit bedrijven waarde willen puren, waarbij het niet alleen gaat om gestructureerde gegevens, maar ook om ongestructureerde data zoals foto’s, video en social media streams.

Dit gaat het petje van de traditionele technieken en software te boven. Vandaar de opkomst van Hadoop, een openbronprogramma dat zowel een database, een bestandssysteem als ontwikkelingstools bevat. Gartner waarschuwt voor het grote aantal kleine, weinig stabiele bedrijven dat zich rond Big Data profileert, maar Hadoop wordt tegenwoordig ook in grote mate aanbeden (en hopelijk niet doodgeknuffeld) door grote, traditionele leveranciers.

Predictive analytics
Nauw aansluitend bij Big Data is de trend naar voorspellende analyse. Tot voor kort waren we al heel blij wanneer we konden achterhalen welke impact een bepaalde marketingactie had op de verkoop. Business Intelligence gaf ons de mogelijkheid om de geschiedenis te analyseren.

De nieuwste generatie tools en technieken gaat een stuk verder. Volgens Gartner zullen de ‘next-generation analytics’ ook de toekomst voorspellen, gebaseerd op patroonherkenning. In een retailomgeving zal er bijvoorbeeld niet alleen gekeken worden wat er verkocht werd, maar zal geanalyseerd worden waarom iets verkocht werd, wat er momenteel verkocht wordt en wat er straks uit het rek gehaald zal worden.

Wie over dergelijke voorspellende krachten beschikt, kan zijn voorraadketen optimaliseren. Overigens zal ook Business Intelligence verder  evolueren, onder meer doordat steeds meer mobiele toestellen over analysetools zullen beschikken en tot steeds meer data toegang zullen krijgen.

The internet of things
Ook al aansluitend op ditzelfde thema van de grote hoeveelheid data is de trend die Gartner omschrijft als The internet of things: wereldwijd zijn meer dan 35 miljard apparaten aangesloten op internet, en tegen 2020 zullen het er minstens zes keer zoveel zijn. Dat zorgt voor een gigantische uitbreiding van het concept internet.

Op een of andere manier zijn al deze toestellen constant met elkaar aan het communiceren, wat tot gigantische informatiestromen leidt. Wat heeft de CIO hiermee te maken? De grote uitdaging bestaat er in dat allerlei nieuwe toepassingen zullen opduiken.

Toestellen zullen als gebruiker behandeld moeten worden, want het ene toestel zal het andere aansturen. Denken we maar aan een robot die in een opslagruimte productieorders doorgeeft aan het ERP-systeem om zonder menselijke interventie de voorraad aan te vullen. Iemand zal controle moeten houden over al deze communicatie.

Mediatablets
Bring your own device of BYOD wordt de norm, zegt Gartner-analist David Cearly. Het post-pc tijdperk is aangebroken, nu de tabletcomputer de manier verandert waarop informatie gemaakt en geconsumeerd wordt. Volgens Gartner is er niet één platform dat zal domineren, wat het voor de CIO extra moeilijk maakt om al die verschillende platformen binnen een BYODstrategie te ondersteunen. En vooral te beveiligen.

Van de CIO zal niet alleen gevraagd worden een strategie uit te tekenen voor de eigen mobiele toestellen van het bedrijf en zijn werknemers, maar ook voor de data die aan consumenten ter beschikking gesteld worden.

Hierop aansluitend gaat Gartner ervan uit dat de app stores steeds populairder gaan worden, en dat bedrijven steeds vaker zelf dergelijke app stores zullen opzetten om hun mobiele gebruikers van toepassingen te voorzien.

Daardoor verandert de rol van de IT-afdeling: die wordt meer en meer een soort makelaar die de gebruikers doorverwijst naar de juiste applicatiewinkel en hen begeleidt bij de keuze van de juiste app. De makelaarsrol van de CIO zal zo belangrijker worden dan zijn rol als bouwer van toepassingen.

Spelletjes
Gartner maakt er een sport van om te voorspellen wat er gaat gebeuren (en negeert die voorspellingen vervolgens wanneer ze niet uitkomen, vandaar dat u bij Gartner weinig hoort over trends die verdwenen zijn), maar deze is er toch een om te onthouden: tegen 2014 zal iedere grote organisatie minstens één toepassing hebben die gebruikt maakt van speltechnologie.

Gamification is de term, en volgens onderzoeksvicepresident Brian Burke kan gamification net zo belangrijk worden als Facebook, eBay of Amazon. Bedrijven kunnen spelletjestechnologie gebruiken om klanten of werknemers te motiveren en aan zich te binden.

Nu al zijn er bedrijven die hier mee experimenteren, maar het merendeel van deze toepassingen loopt volgens Burke nog mank. Binnen drie jaar zullen die mankementen echter blijkbaar opgelost zijn. Breken al deze trends door?

Worden al deze vernieuwingen realiteit binnen de periode die Gartner vooropstelt? Geen mens die het kan zeggen. Er zijn veel goede redenen om deze trends te implementeren, maar minstens evenveel belemmeringen die de doorbraak ervan tegenhouden. Tussen droom en daad staan budgettaire bezwaren in de weg, maar net zo goed een conservatisme dat veel organisaties aankleven.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business