Meer dan een vierde van de bestellingen bij het e-commercebedrijf Neckermann.com wordt teruggestuurd. En dat percentage zit bovendien in de lift. Vorig jaar ging het om 24%, dit jaar groeit het naar iets meer dan 27%. Over alle productcategorieën heen ziet fulfillment-specialist Docdata op iedere vijftien verzonden stukken er één retour komen. Een cijfer dat lijkt toe te nemen, want steeds […]

Advertentie

Meer dan een vierde van de bestellingen bij het e-commercebedrijf Neckermann.com wordt teruggestuurd. En dat percentage zit bovendien in de lift.

Vorig jaar ging het om 24%, dit jaar groeit het naar iets meer dan 27%. Over alle productcategorieën heen ziet fulfillment-specialist Docdata op iedere vijftien verzonden stukken er één retour komen. Een cijfer dat lijkt toe te nemen, want steeds meer webwinkels bieden retourzendingen als gratis dienst aan hun klanten aan, becijferde Docdata.

Vooral voor kledij is het aantal retours traditioneel aan de hoge kant. “Doordat het aandeel van mode binnen ons Belgisch filiaal hoger is dan vorig jaar, is het retourpercentage gestegen”, stelt Kurt Staelens, algemeen directeur Benelux van Neckermann.com. “Retours liggen nu eenmaal hoger bij mode dan bij hardware.”

Van een grootschalige toename van retours lijkt in ons land geen sprake. “Als er al een lichte stijging merkbaar zou zijn in het aantal retours, is dit waarschijnlijk toe te schrijven aan een grotere omzet in de sector. Meer verkoop en grotere bestellingen zijn de oorzaak van een licht stijgend retouraantal”, benadrukt Patricia Ceysens, woordvoerder van BeCommerce, een Belgische vakvereniging rond e-commerce.

Advertentie