Thomas Cook Belgium is de Belgische dochter van een van ’s werelds grootste reisorganisaties. Een groot deel van de vakantieboekingen verloopt via het web, met twee stevige pieken van enkele maanden per jaar. In 2010 besloot Thomas Cook Belgium alle bedrijfskritieke IT-systemen te optimaliseren en buitenshuis bij een enkele partner om te brengen. Op basis […]

Thomas Cook Belgium is de Belgische dochter van een van ’s werelds grootste reisorganisaties. Een groot deel van de vakantieboekingen verloopt via het web, met twee stevige pieken van enkele maanden per jaar. In 2010 besloot Thomas Cook Belgium alle bedrijfskritieke IT-systemen te optimaliseren en buitenshuis bij een enkele partner om te brengen. Op basis van zijn brede expertise en geavanceerde technologie zorgde Terremark voor een oplossing die kan meeschalen met de noden van het bedrijf.

“Al onze IT-infrastructuur, van CRM, over databases tot e-commerce, was ondergebracht bij verschillende leveranciers. Vanuit een strategie van centralisatie en optimalisatie hebben we alles opnieuw van nul uitgedacht,” zegt Geert Sinnaeve, IT manager bij Thomas Cook Belgium. “Het uitgangspunt was de toegevoegde waarde die de Cloud zou kunnen bieden.”

[download_file]

Piekbezoeken op e-commerce platform

Een van de belangrijkste platformen voor Thomas Cook Belgium is het e-commerce webplatform. Voor Nederland en België worden die samen beheerd. De reisindustrie is een seizoensgebonden en dus volatiele business. Geert Sinnaeve: “In de maanden januari en februari en ook in de maanden juni en juli zijn er twee grote pieken van meer dan 100.000 unieke bezoekers per dag per site op onze vier belangrijkste websites Neckermann.be, Neckermann.nl, Thomascook.be en Vrijuit.nl. Jaarlijks hebben we dus acht maand over waar we die grote capaciteit helemaal niet nodig hebben. En voor die vier piekmaanden moeten we dus snel en met grote middelen kunnen schalen.”

IaaS-platform met hoge flexibiliteit

De oplossing van Terremark voorzag in een IaaS-platform met bursting-capaciteit in een deels private, deels hybride cloudomgeving. “Dit laat ons toe 40 % van onze webservercapaciteit probleemloos en snel bij te schakelen,” legt Geert Sinnaeve uit. “En dat is nodig want die 100.000 bezoekers elke dag voeren zware zoekacties uit. Voor systemen die niet die flexibiliteit vergen, zoals onze databases en het CRM-systeem is die bursting-capaciteit niet nodig.

De servers voor de productieomgeving van onze twee belangrijkste Belgische websites staan in Brussel. Die voor de testomgeving staan in Amsterdam. Voor de twee belangrijkste Nederlandse websites is het net het omgekeerde. Als er een incident is, kan Thomas Cook Belgium snel met een nieuwe productieomgeving live gaan. Het kruiselings gebruik van deze twee datacenters garandeert een snelle doorstart in geval van een ernstig incident.

Onder meer door de nieuwe infrastructuur van Terremark kon Thomas Cook Belgium de snelheid van een zoekactie op Neckermann.be terugbrengen van meer dan 2,5 seconde tot onder de seconde. Geert Sinnaeve: “Voor de surfende vakantiezoeker moet het allemaal snel gaan. Dan is een paar seconden een wereld van verschil. Naast verhoogde performantie zorgde het nieuwe Cloud-concept van Terremark bovendien voor een kostenverlaging van 10 %.”

Over Thomas Cook Belgium
Thomas Cook is een van ’s werelds grootste reisorganisaties. De Groep is actief in 21 landen, waaronder ook in Nederland en België.  Thomas Cook Belgium verzorgt jaarlijks de vakantie van 1,5 miljoen klanten.

Meer informatie treft u op www.thomascook.be.