Apple verliest in China een handelsmerkdispuut over de iPad. Als het bedrijf het toestel nog in het Aziatische land wil verkopen, zal het er dus een andere naam voor moeten verzinnen. Een jaar geleden startte Apple een rechtszaak tegen lokale monitorverkoper Proview, die in 2001 iPAD en IPAD als handelsmerk liet registreren. In 2009 verkocht […]

Advertentie

Apple verliest in China een handelsmerkdispuut over de iPad. Als het bedrijf het toestel nog in het Aziatische land wil verkopen, zal het er dus een andere naam voor moeten verzinnen.

Een jaar geleden startte Apple een rechtszaak tegen lokale monitorverkoper Proview, die in 2001 iPAD en IPAD als handelsmerk liet registreren. In 2009 verkocht een Taiwanese dochteronderneming van Proview de handelsmerken aan het Britse bedrijf IP Applications, dat ze het jaar daarna op zijn beurt doorverkocht aan Apple voor ongeveer 55.000 dollar.

Ongeldig verklaard
Een rechtbank in de Chinese stad Shenzen heeft echter beslist dat de overdracht van de handelsmerken ongeldig is.

Het was de Taiwanese dochteronderneming van Proview die de verkoop had uitgevoerd, en niet de Chinese hoofdonderneming die de merken officieel bezat. De rechtbank besliste daarom dat Proview het recht heeft om de handelsmerken te blijven gebruiken op het Chinese vasteland. Het contract was niet bindend, en Apple moet dus kosten betalen.

Proview startte op zijn beurt een rechtszaak tegen Apple. Het bedrijf wil 1,5 miljard dollar als compensatie. Apple moet mogelijk betalen als het de iPad-naam wil blijven behouden. Proview Shenzen kan het geld naar verluidt gebruiken: het bedrijf staat op de rand van het bankroet.

China is een erg belangrijke markt voor Apple. Het is momenteel ‘s werelds grootste smartphonemarkt en de iPhone is het grootste smartphonemerk. China is tevens de grootste pc-markt.