Het Franse IT-bedrijf Atos Origin wil zijn interne e-mailverkeer afschaffen. Tot grote vreugde van alle werknemers. Een dag zonder e-mail. Voor kantoorbedienden die elke dag tig berichten aankrijgen klinkt het te mooi om waar te zijn. En toch: een Franse IT-dienstverlener zet de stap. Atos Origin noemt de toevloed van elektronische berichten ‘onhoudbaar’ en wil […]

Advertentie

Het Franse IT-bedrijf Atos Origin wil zijn interne e-mailverkeer afschaffen. Tot grote vreugde van alle werknemers.

Een dag zonder e-mail. Voor kantoorbedienden die elke dag tig berichten aankrijgen klinkt het te mooi om waar te zijn. En toch: een Franse IT-dienstverlener zet de stap. Atos Origin noemt de toevloed van elektronische berichten ‘onhoudbaar’ en wil binnen twee jaar e-mail uit het interne communicatiewoordenboek schrappen.

In de plaats daarvan zullen werknemers communiceren via chatsoftware of wiki-achtige documenten die iedereen kan aanpassen.

Vervuiling
“We produceren massa’s data en dat vervuilt onze werkomgeving in een razendsnel tempo. Ook ons persoonlijk leven lijdt eronder”, zei Atos-leider Thierry Breton in een verklaring eerder dit jaar. “Bij Atos Origin nemen we nu drastische stappen om deze trend om te keren.”

Het probleem kreeg opnieuw aandacht toen Breton vorige week een interview gaf aan de Wall Street Journal, waarin hij zei dat hij in drie jaar geen enkele werk-e-mail heeft verstuurd. “Als mensen me willen spreken moeten ze maar langskomen”, verklaart hij. “Of bellen, of een sms sturen. E-mail kan het gesproken woord niet vervangen.”

Breton schat dat amper 10% van de mails die zijn werknemers elke dag krijgen nuttig is, en dat 18% spam uit spam bestaat. Managers besteden tussen vijf en twintig uur per week aan het lezen en schrijven van e-mails, zegt hij.

Mail niet populair bij de jeugd
Een woordvoerder van Atos zegt dat de reacties op Bretons beleid positief zijn, en dat het bedrijf het volume werkgerelateerde e-mails binnen de organisatie met 20% heeft kunnen terugdringen in zes maanden.

Atos kan dus iets op het spoor zijn. Recente onderzoeken tonen aan dat de populariteit van e-mail taant; jongeren verkiezen eerder een snelle, ‘minder normale’ manier van communiceren zoals sms of chatten op Facebook of Twitter.

“Atos’ beslissing is misschien de grootste drijfveer voor de stelling dat e-mail langzaam maar zeker uit het werkveld verdwijnt”, schrijft BonitaSoft-bestuurder Miguel Valdés Faura op de technologieblog GigaOm. “Het wordt interessant om te zien welke grote bedrijven de komende jaren dezelfde stap zetten.”

Veel gehaaste werknemers zullen zo’n experiment met open armen ontvangen. Tenzij dat betekent dat ze meer tijd in vergaderingen zullen doorbrengen.