Het gaat niet goed met BlackBerry-maker RIM. Niet alleen moet het Canadese bedrijf afrekenen met teleurstellende verkoopcijfers van zijn PlayBook-tablet. Nu moet het zijn voorraad ook tegen bodemprijzen verkopen. RIM kondigde vrijdag aan dat het zijn financiële doelen van dit jaar niet zal halen. Dat komt voornamelijk door de slechte prestaties van de BlackBerry PlayBook. […]

Het gaat niet goed met BlackBerry-maker RIM. Niet alleen moet het Canadese bedrijf afrekenen met teleurstellende verkoopcijfers van zijn PlayBook-tablet. Nu moet het zijn voorraad ook tegen bodemprijzen verkopen.

RIM kondigde vrijdag aan dat het zijn financiële doelen van dit jaar niet zal halen. Dat komt voornamelijk door de slechte prestaties van de BlackBerry PlayBook. Dit kwartaal verkocht het bedrijf amper 150.000 toestellen. Dat is relatief weinig, zeker in vergelijking met de 250.000 exemplaren afgelopen kwartaal en 500.000 in het eerste kwartaal van dit jaar.

Bodemprijzen
Het bedrijf biedt de ongelukkige tablet aan voor verschrikkelijk lage prijzen. De toestellen waren enkele weken snel uitverkocht tijdens Black Friday in de VS. Desondanks voorziet RIM een provisie van 485 miljoen dollar – 360 miljoen na taxatie – gerelateerd aan zijn PlayBookinventaris.

RIM’s co-bestuursvoorzitter Mike Lazardis merkte echter snel een ‘stijging in de vraag’ op en zegt de tablet te blijven ondersteunen.

“RIM is erg begaan met de BlackBerry PlayBook en gelooft dat de tabletmarkt nog steeds in de kinderschoenen staat”, zegt Lazaridis tijdens een persconferentie. “Hoewel een aantal factoren hebben geleid tot een inventarisprovisie in het derde kwartaal, geloven we dat de PlayBook, die binnenkort wordt verbeterd met het PlayBook OS 2.0, een niet te stuiten tablet is voor consumenten.”

RIM’s Blackberry PlayBook kwam wat te vroeg op de tabletmarkt. Het toestel had in het begin al een aantal softwareproblemen, vooral met Flashinhoud. Het kreeg slechte recensies, waardoor enkele verkopers het toestel niet wilden aanbieden.

Geschorst personeel
Helaas stoppen RIM’s problemen daar niet. Enkele medewerkers zorgden onlangs nog voor een gênant incident.

De medewerkers van het bedrijf bevonden zich op een non-stopvlucht naar Beijing. Nadat ze wat alcohol hadden genuttigd gedroegen ze zich zo slecht dat het vliegtuig rechtsomkeer maakte en de RIM-medewerkers in Vancouver weer aan land bracht.

Omdat luchtvaartpersoneel maar een bepaald aantal uren na elkaar mag werken bleef de vlucht, die vertrokken was in Montréal, achttien uur aan de grond. De 314 passagiers werden ondergebracht in lokale hotels.

De twee RIM-medewerkers werden gearresteerd voor hun gedrag en moeten Air Canada elk 35.878 dollar boete betalen. Ook zijn ze een jaar lang verbannen van Air Canada-vluchten en heeft RIM hen geschorst in afwachting van verder onderzoek.