De Europese Commissie werkt aan een richtlijn die sociaalnetwerksites zoals Facebook verbiedt bepaalde informatie door te geven aan hun adverteerders. De richtlijn, die volgens The Telegraph begin januari klaar moet zijn, moet voorkomen dat adverteerders informatie kunnen verzamelen over de politieke voorkeur, seksualiteit, religieuze overtuiging en locatie van gebruikers. Tenzij gebruikers dit specifiek toestaan. “Gebruikers […]

Advertentie

De Europese Commissie werkt aan een richtlijn die sociaalnetwerksites zoals Facebook verbiedt bepaalde informatie door te geven aan hun adverteerders.

De richtlijn, die volgens The Telegraph begin januari klaar moet zijn, moet voorkomen dat adverteerders informatie kunnen verzamelen over de politieke voorkeur, seksualiteit, religieuze overtuiging en locatie van gebruikers. Tenzij gebruikers dit specifiek toestaan.

“Gebruikers moeten weten welke gegevens worden verzameld en verwerkt en voor welke doeleinden.” Dat zegt Vivane Reding, vicepresident van de Europese Commissie, in de krant The Telegraph. Bedrijven die daar geen rekening mee houden kunnen juridische stappen of een boete oplopen.

Anoniem
Volgens Reding moeten de gegevens van Europese consumenten goed beschermd worden, ongeacht in welk Europees land ze wonen en ongeacht in welk land de gegevens worden verwerkt.

Normaal gezien krijgen adverteerders die data alleen anoniem, zegt Facebook aan de Britse krant. Ze selecteren hun doelpubliek door bijvoorbeeld hun advertenties uitsluitend te laten zien aan pakweg alleenstaande, christelijke vrouwen of mannen tussen 40 en 50 in de omgeving van Aalst. Maar ze krijgen daarbij niet de namen te zien van de personen bij wie de advertentie terechtkomt.


Geen velden gevonden.