De NMBS zet vanaf midden 2012 de treinabonnementen op een chipkaart. Technisch wordt MoBIB gebruikt, het systeem dat nu al bij de Brusselse MIVB dient. Met de MoBIB-kaart zullen we volgend jaar dus al twee openbaarvervoersmaatschappijen hebben die hetzelfde vervoersbewijs gebruiken. Daarmee is al een grote stap gezet richting eengemaakte transportkaart. Abonnees die hun treinkaart […]

Advertentie

De NMBS zet vanaf midden 2012 de treinabonnementen op een chipkaart. Technisch wordt MoBIB gebruikt, het systeem dat nu al bij de Brusselse MIVB dient.

Met de MoBIB-kaart zullen we volgend jaar dus al twee openbaarvervoersmaatschappijen hebben die hetzelfde vervoersbewijs gebruiken. Daarmee is al een grote stap gezet richting eengemaakte transportkaart.

Abonnees die hun treinkaart moeten vernieuwen, zal gevraagd worden om eens naar een NMBS-loket te komen. Hun geplastificeerde papieren kaart wordt vervangen door een chipkaart. Vanaf dan worden enkel nog de elektronische abonnementen uitgereikt, ook aan nieuwe klanten. Bij de aanschaf moet ook vijf euro waarborg neergelegd worden.

De zakcomputers van de treinbegeleiders worden aangepast zodat ze de chipkaarten kunnen lezen. Voor de aanmaak van de abonnementen krijgen de loketten een webcam. Die maken meteen de foto die op het abonnement komt.

Ook andere vervoersbewijzen
Na de evaluatie van het project met de abonnementen wordt beslist of ook andere vervoersbewijzen op zo’n chipkaart kunnen.

De NMBS kondigt ook een tweede nieuwigheid aan. Vanaf vandaag kan je met een smartphone een treinticket kopen via de mobiele site van de vervoersmaatschappij. Je krijgt je ticket dan via sms toegestuurd. Betalen gebeurt met een kredietkaart.