Microsoft start met de verkoop van de tweede generatie salontafelcomputers. Het apparaat zal 8.400 dollar kosten en is beschikbaar vanaf begin 2012. De nieuwe Surface is gemaakt door Microsoft en Samsung. Hij wordt gelanceerd in 23 landen, waaronder ook België en Nederland. Het toestel, de SUR40, was in januari al te zien op de Consumer […]

Advertentie

Microsoft start met de verkoop van de tweede generatie salontafelcomputers. Het apparaat zal 8.400 dollar kosten en is beschikbaar vanaf begin 2012.

De nieuwe Surface is gemaakt door Microsoft en Samsung. Hij wordt gelanceerd in 23 landen, waaronder ook België en Nederland. Het toestel, de SUR40, was in januari al te zien op de Consumer Electronics Show. Het is Microsofts tweede poging in grootschalige multitouch.

Met poten
Er zijn wat verschillen met de eerste versie van de Surface. De voorganger werkte met een combinatie van projectoren, terwijl de nieuwe SUR40 een plat beeldscherm van Samsung gebruikt. Voordeel is dat de nieuwe Surface geen vierkant blokje meer is, maar een tafel met tafelblad en poten. Als je de poten weghaalt, kan je de computer ook aan de muur hangen.

De technologie voor de aanraakherkenning heet Pixelsense en gebruikt 2 miljoen sensoren in het paneel. Die kunnen infrarood en gewoon licht detecteren. Die technologie zou nauwkeurig genoeg moeten zijn om gebruikers te kunnen onderscheiden aan hun vingergrootte en om te kunnen zien waar ze rond de tafel zitten.

Blijft vrij duur
De SUR40 is met een prijskaartje van 8.400 dollar dan wel goedkoper dan zijn voorganger van 12.500 dollar, toch blijft het een flinke investering. Het ding is dan ook vooral bedoeld voor bedrijven. De lijst klanten omvat onder andere Dassault Aviation, Fujifilm, Red Bull, Royal Bank of Canada en Sheraton Hotels & Resorts.

Als je er zelf ook een wil kopen, moet je de richtlijnen van Microsoft volgen.

Advertentie