Een navigatiesysteem dat gebruikmaakt van een technologie die True3D heet, heeft dit jaar de hoofdprijs gewonnen in de Europese satellietnavigatiecompetitie in München. De ESNC is een internationale innovatiewedstrijd die de beste satellietnavigatietoepassingen bekroont. Dit jaar ontving de jury ruim vierhonderd voorstellen uit vijftig landen. De winnar wordt geselecteerd door een internationale jury van experts. Virtuele […]

Een navigatiesysteem dat gebruikmaakt van een technologie die True3D heet, heeft dit jaar de hoofdprijs gewonnen in de Europese satellietnavigatiecompetitie in München.

De ESNC is een internationale innovatiewedstrijd die de beste satellietnavigatietoepassingen bekroont. Dit jaar ontving de jury ruim vierhonderd voorstellen uit vijftig landen. De winnar wordt geselecteerd door een internationale jury van experts.

Virtuele leidraad
Het bedrijf dat het systeem ontwierp, Making Virtual Solid (MVS-California), diende zijn True3D Head Up Display & Navigation System in. Het 3D-navigatiesysteem won de Galileo Master 2011-prijs en twintigduizend euro.

Het HUD-systeem wordt omschreven als een augmented reality-navigatiescherm dat ontworpen is om je door de straten te voeren zonder je af te leiden. Afbeeldingen worden op je voorruit geprojecteerd.

Niet-storend en doorschijnend, dat zijn de sterke punten van het systeem dat zijn 3D-technologie over je hele voorruit projecteert. Dankzij True3D creëert het systeem een leidraad die boven de weg lijkt te lopen en die de bestuurder gewoon kan volgen.

Een lichtgevend, driedimensionaal landschap dat over de echte wereld wordt geprojecteerd informeert de bestuurder bovendien zonder dat hij naar ergens anders hoeft te kijken. Bovendien is het veel duidelijker dan een klein rechthoekje dat ergens bij de ruitenwissers hangt.

Zwevende symbolen
Zo krijg je virtuele verkeersborden te zien die je waarschuwen voor eventuele obstructies in de verte. Tankstations en hotels worden aangeduid door symbolen die boven de gebouwen zweven. De afbeeldingen lijken zich buiten de auto te bevinden, van twee meter tot in het oneindige. Ze worden omschreven als volumetric ("echt 3D") en ze worden met zestig frames per seconde ververst.

“‘s Werelds grootste autofabrikanten hadden 3D opgegeven vanwege de kosten van 3D-HUD’s”, zegt een woordvoerder van het bedrijf. “Wij niet.” Volgens MVS-California vereist de technologie een klein hardwarepakket en werkt zij ook in fel zonlicht.

Volgens Inside GNSS heeft MVS-California ontwerpen en fabricageplannen, en zoekt het bedrijf partners die zijn systeem in auto’s, trucks, schepen en vliegtuigen willen bouwen.