Europa krijgt zijn eigen satellietnavigatiesysteem Galileo, een concurrent voor het Amerikaanse gps. De eerste twee satellieten gaan morgen de ruimte in. Normaal gezien zou de Russische Sojoez-raket met de twee satellieten vanmorgen vanaf de Europese ruimtebasis Kourou in Frans-Guyana gelanceerd worden. Maar door een onregelmatigheid die tijdens het tanken werd ontdekt, is het vertrek uitgesteld […]

Advertentie

Europa krijgt zijn eigen satellietnavigatiesysteem Galileo, een concurrent voor het Amerikaanse gps. De eerste twee satellieten gaan morgen de ruimte in.

Normaal gezien zou de Russische Sojoez-raket met de twee satellieten vanmorgen vanaf de Europese ruimtebasis Kourou in Frans-Guyana gelanceerd worden. Maar door een onregelmatigheid die tijdens het tanken werd ontdekt, is het vertrek uitgesteld met 24 uur. Morgen om 12.30 uur wordt het opnieuw geprobeerd.

Dertig satellieten
Galileo moet uiteindelijk een netwerk van een dertigtal satellieten worden. Een ontvanger die de radiosignalen van die satellieten opvangt, kan daaruit zijn positie berekenen, net zoals bij gps. Aan het Galileo-systeem wordt al gewerkt sinds het einde van de vorige eeuw.

De realisatie van Galileo is herhaaldelijk vertraagd omdat de Europese industrie niet zo happig bleek om erin te investeren als aanvankelijk gehoopt werd. Het was voor haar niet duidelijk op welke manier ze geld kon verdienen door een concurrent te bouwen voor gps, dat door iedereen gratis gebruikt kan worden. Gps is eigendom van het Amerikaanse ministerie van Defensie en is gedeeltelijk opengesteld voor algemeen gebruik.

Belastingbetaler betaalt
Het Galileo-project wordt nu betaald door de Europese belastingbetaler, zoals gps door de Amerikaanse. Het systeem wordt beheerd door een Europees agentschap. De prijs wordt geraamd op zo"n vier miljard euro plus achthonderd miljoen euro werkingskosten per jaar.

De belangrijkste reden die Europa geeft om zo veel geld uit te geven aan een "Europees gps", is dat de Europese variant volledig onder civiele controle staat. Het Amerikaanse gps dient net als het Russische Glonass in de eerste plaats militaire belangen.

Galileo zal voor professionele gebruikers, zoals in de luchtvaart, een signaal met kwaliteitsgarantie bieden. Dit in tegenstelling tot gps, dat geen enkele garantie geeft. Daarnaast zullen de Galileo-satellieten noodsignalen vanaf de grond kunnen ontvangen en doorsturen, en daarbij de gebruiker in nood de bevestiging sturen dat zijn signaal is opgevangen en doorgegeven.

Combinatie van gps en Galileo voor consument
Voor de gewone consument zal de komst van Galileo wellicht maar een beperkt verschil maken. Naast de professionele betaaldiensten komt er een gratis signaal voor alledaags gebruik. Dat gratis signaal moet op zichzelf een betere nauwkeurigheid bieden dan gps, maar het nuttigst wordt wellicht een combinatie van gps en Galileo.

Een ontvanger die de signalen van beide systemen kan ontvangen, zal een hogere nauwkeurigheid kunnen bereiken en minder vaak onvoldoende satellieten "vinden" om zijn positie te kunnen berekenen. Een ontvanger moet daarvoor de signalen van minstens vier satellieten tegelijk ontvangen, en hoe meer hoe beter.

Advertentie