Nieuws

Cloudservices tegen dumpprijzen

De grote marktspelers zijn al een tijdje aan zet op het nieuwe speelveld in de wolken. Denk aan Google met de lancering van Google Apps, Microsoft met Office365 en Azure en Salesforce met zijn online CRM-oplossing. Maar eens de grote jongens beginnen te spelen, volgen de kleintjes. En dat maakt het nu net interessant.

De slagkracht van de grote spelers zorgt er immers voor dat de vraagprijs stevig de kop wordt ingedrukt, want – na de early adopters – willen ze nu eveneens de volgers binnenhalen door te zwaaien met lage prijzen. Jammer voor de kleinere marktspelers, interessant voor de eindgebruiker natuurlijk. Die ontdekt ineens een overaanbod aan een heleboel gelijkaardige services tegen lage prijzen. Met andere woorden: het zijn solden; hoog tijd om te starten met cloudshoppen.

Eén probleem: net zoals het een uitdaging is om een gele polo te combineren met een rode broek, is het ook niet eenvoudig om cloudservices van verschillende providers te combineren.

Personal shopper
De oplossing? Een personal shopper: een adviseur die – na analyse van jouw professionele levensstijl en die van jouw medewerkers – weet welke combinaties je het beste kan maken om toegevoegde waarde te creëren. Want het is net de businesswaarde van de cloud die meer en meer aan belang wint.

Vandaar dat het belangrijk is om, naargelang de eigen behoeften, te kijken welke applicaties je op welke omgeving moet zetten. Sommige applicaties zijn bijvoorbeeld zo gevoelig of bedrijfskritisch dat je ze liever in eigen beheer houdt, in het eigen datacenter. Andere, minder bedrijfskritische applicaties, vragen dan weer veel resources en zal je eerder op een externe private cloud zetten. En voor de eerder ‘commodity’ producten en diensten kies je voor de public cloud.

De rol van jouw personal shopper of professionele cloudprovider bestaat vandaag uit het combineren van de verschillende applicaties van verschillende cloudomgevingen om een voor jou op-maat-gemaakte hybride cloud te creëren.

De uiteindelijke doelstelling is dat jij je niet langer zorgen hoeft te maken over  de technische details. En net daarin schuilt een belangrijke uitdaging voor de cloudproviders van vandaag, want om jouw businessvraagstuk te beantwoorden, moeten ze immers de technische oplossing vertalen in businesswaarde. En dat niet alleen: ze moeten ook een oplossing kunnen aanreiken tegen een zo laag mogelijke prijs!

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business