Nog meer dan de cloud zijn het de app stores die het kanaal grondig hertekenen. Dat stelde analistenbureau Canalys op zijn jaarlijkse Channels Forum in Barcelona. Volgens Canalys staat de snelle groei van de app stores voor de echte verandering in de softwaremarkt. De cloud is het middel, zo stelt het bureau, de app stores […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Nog meer dan de cloud zijn het de app stores die het kanaal grondig hertekenen. Dat stelde analistenbureau Canalys op zijn jaarlijkse Channels Forum in Barcelona.

Volgens Canalys staat de snelle groei van de app stores voor de echte verandering in de softwaremarkt. De cloud is het middel, zo stelt het bureau, de app stores vormen het eigenlijke doel. Canalys maakt zich sterk dat de reseller zich daar voldoende bewust van is. Uit een enquête blijkt dat tachtig procent van de Europese resellers SaaS beschouwt als de sleutel tot succes in de cloud.

Volgens Canalys vormen app stores voor de reseller het meest geschikte platform om via de cloud inkomsten te genereren uit software en diensten. “De cloud is belangrijk”, stelde hoofdanalist Adam Daum in Barcelona, “maar de impact op de reseller blijft voorlopig eerder beperkt. De cloud op zich is niet de drijfveer achter de veranderingen in de softwaremarkt. De trend van de app stores is in dat verband veel belangrijker.”

Combinatie van trends
Canalys wijst erop dat de snelle opkomst van de app stores het gevolg is van de combinatie van verschillende gerelatieerde IT-trends, zoals de consumentisering en decentralisatie van IT, de veranderingen in de gebruikte softwarearchtitectuur en het fenomeen waarbij zowat alles as a service beschikbaar is. De doorbraak van de app stores hangt in dat verband nauw samen met het stijgende succes van de smartphone.

“Het kanaal heeft lang baat gehad bij het bestaan van inefficiënte en complexe bedrijfssoftware”, aldus nog Adam Daum. “Het kanaal concentreerde zich op moeilijke implementaties, lucratieve licentieverkoop en training.” Die tijd is volgens Canalys voorbij. “Het kanaal moet zich nu richten op de ontwikkeling van apps en het beheer van app stores.”