Microsoft heeft al 5,5 miljard dollar aan zijn zoekmachine Bing verloren, sinds de lancering in juni 2009. Sinds midden 2010 ziet Microsoft per kwartaal bijna één miljard dollar door zijn vingers glippen dankzij het verliesgevende Bing. Dat meldt CNN Money. De overkoepelende afdeling ‘onlinediensten’, waarvan de financiën sinds 2007 apart worden vrijgegeven, zou sindsdien al […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Microsoft heeft al 5,5 miljard dollar aan zijn zoekmachine Bing verloren, sinds de lancering in juni 2009.

Sinds midden 2010 ziet Microsoft per kwartaal bijna één miljard dollar door zijn vingers glippen dankzij het verliesgevende Bing. Dat meldt CNN Money. De overkoepelende afdeling ‘onlinediensten’, waarvan de financiën sinds 2007 apart worden vrijgegeven, zou sindsdien al negen miljard dollar in het rood staan.

Concurrentie van Google
Bing heeft volgens de cijfers van Comscore momenteel een aandeel van 14,7 procent van de zoekmarkt. Bij de lancering was dat 8,4 procent. Google is de grote slokop met een marktaandeel van 64,8 procent. Toen Bing de deuren opende, had Google 65 procent van de markt in handen.

Het stijgende marktaandeel van Bing komt dus niet van Google. De meeste Bing-gebruikers zijn overgestapt van Yahoo en kleinere spelers als Ask.com en AOL. Groei is altijd goed, maar de zoekmachine van Yahoo gebruikt de technologie van Bing, en dus gaat de groei ten koste van de zoekpartner.

Tij keren
Microsoft hoopt het tij te keren en het verlies om te buigen in winst. Dat verklaarde Qi Lu, hoofd van de onlinediensten bij Microsoft, vorige week tijdens een meeting met financiële analisten. Om dat te verwezenlijken wil Microsoft een beter beeld krijgen van de behoeften en wensen van de Bing-gebruikers om zo de zoekmachine te kunnen verbeteren.