Zelfs al heb je een goede job en wil je niet van werk veranderen, dan nog is het belangrijk dat iemand die jou googelt fatsoenlijke en interessante pagina’s voorgeschoteld krijgt. Zelfs als je vrienden soms voor de grap een compromitterende foto uploaden naar Facebook. Wat kan je allemaal doen? Gebruik geen gek e-mailaccount Het allerbelangrijkste […]

Advertentie

Zelfs al heb je een goede job en wil je niet van werk veranderen, dan nog is het belangrijk dat iemand die jou googelt fatsoenlijke en interessante pagina’s voorgeschoteld krijgt. Zelfs als je vrienden soms voor de grap een compromitterende foto uploaden naar Facebook. Wat kan je allemaal doen?

Gebruik geen gek e-mailaccount
Het allerbelangrijkste om efficiënt te communiceren is uiteraard je e-mailaccount. Wil je professioneel voor de dag komen, dan is het géén goed idee om een Hotmailadres te gebruiken, of een mailbox met een bizarre domeinnaam zoals [email protected] of [email protected] Gebruik een gewoon e-mailaccount bij je provider, zoals [email protected] of [email protected]

Verkies je toch een webmailaccount, neem dan een Gmail-account. Niet alleen lijkt Gmail een stuk professioneler dan Hotmail, bovendien worden mails van Gmail veel minder vaak als spam bestempeld. En het laatste wat je wil, is dat je e-mail in de spammap van een potentiële werkgever terechtkomt.

Nog beter is een eigen domeinnaam. Je e-mailaccount is dan niet meer [email protected], maar [email protected] of [email protected] Zo’n domeinnaam heb je voor 5 à 30 euro per jaar, afhankelijk van waar je die bestelt en welke naam je wil. Je kunt een domeinnaam nemen die eindigt op .be, of eentje die eindigt op .com, .net, .info, .biz, .eu enzovoort.

Vind je de domeinnamen bij je provider te duur? Neem dan eens een kijkje bij OVH, waar een .be-domeinnaam zo’n 7 euro per jaar kost. Je kunt e-mail die aankomt op een eigen domeinnaam laten doorsturen naar je eigenlijke account, of meteen een apart account aanmaken. Tip: ben je een fan van Gmail, dan kan je ook daar een eigen domeinnaam toevoegen, via Google Apps.

Zet een professionele handtekening
Heb je een ‘neutraal’ e-mailadres, dan moet je ook professionele e-mails versturen. Zet dus alvast de spellingcontrole aan. Ook een eigen, professionele handtekening onder je zakelijke mailtjes is belangrijk. Gebruik je Outlook, klik dan op Bestand, Opties, E-mail, Handtekeningen en kies Nieuw.

Geef nu kort en bondig een handtekening in: naam, adres, telefoonnummers, e-mailadres, website en eventueel een logo. Zit je op LinkedIn, dan kun je een link naar je profiel toevoegen. In Outlook en andere e-mailprogramma’s kun je makkelijk meerdere handtekeningen gebruiken, zodat je de professionele handtekening alleen onder zakelijke mailtjes zet.

Gebruik je het gratis Windows Live Mail, kies dan Opties, Mail, Handtekeningen, Nieuw om een handtekening toe te voegen.

Tip: vergeet je steeds je handtekening toe te voegen? Zet dan een vinkje voor Handtekening aan alle uitgaande berichten toevoegen.

Maak een uitgebreid LinkedIn-profiel
Een potentiële werkgever is vooral geïnteresseerd in wat er over jou op internet staat. De kans is groot dat hij eerst een kijkje neemt op LinkedIn. Heb je daar een uitgebreid profiel, dan speelt dat beslist in jouw voordeel.

Voeg zeker een sobere foto toe, en vul zo veel mogelijk gegevens in: alle vorige werkgevers, je middelbare school, hogeschool en/of universiteit, je eigen website(s), eventueel je blog en je Twitter-account, en maak ook een publiek profiel aan. Dat laatste is erg belangrijk, want alleen dit publieke profiel is zichtbaar in zoekmachines. Je kunt precies bepalen welke informatie wel en niet in je openbare profiel terechtkomt: foto, samenvatting, huidige of vorige jobs, opleiding enzovoort.

Tip: klik op Customize your public profile URL om het webadres van je profiel eenvoudiger te maken, genre //be.linkedin.com/in/naam.

Heb je veel collega’s of ex-collega’s op LinkedIn? Laat ze dan een professionele aanbeveling schrijven. Die aanbevelingen zijn erg belangrijk: werkgevers zien dan meteen dat je betrouwbaar bent. Hoe meer aanbevelingen, hoe professioneler je profiel er zal uitzien.

Scherm Twitter en Facebook af
Facebook is er niet voor werkgevers, maar voor vrienden en kennissen. Toch is het verbluffend hoeveel Facebookinformatie publiekelijk op zoekmachines staat. Met een simpele truc kun je ervoor zorgen dat je Facebookprofiel niet meer zichtbaar is in zoekmachines.

Klik op Account, Privacyinstellingen, Toepassingen en websites, Openbaar zoeken, Instellingen bewerken en doe het vinkje weg voor Openbaar zoeken inschakelen. Het kan een tijd duren voor alle links verwijderd zijn, maar we raden dit ten zeerste aan.

Ook je tweets op Twitter worden meteen zichtbaar in Google en andere zoekmachines. Tweet je alleen professionele of nuttige zaken, dan is er geen probleem. Heb je het over je avonturen in de vroege uurtjes, dan is dat misschien niet zo’n goed idee.

Toch kan je er weinig aan doen: tweets zijn zichtbaar in Google en staan meestal erg hoog in de lijst. Je kunt er wel voor zorgen dat je tweet met een alias (verander je naam in de Profile Settings, als dat nog niet gebeurd is), zodat niemand weet wie je bent. Of maak je tweets privé of protected (onder Account Settings, Protect My Tweets). Heb je een protected account, dan kan niemand je toevoegen, tenzij je zelf uitdrukkelijk toestemming geeft.

Is het kwaad al geschied en staat er toch een twijfelachtige link op Google? Vraag dan een handmatige verwijdering aan. Klik op Nieuwe aanvraag voor verwijdering. De links worden na een tijdje verwijderd en blijven minstens negentig dagen afwezig. Check de pagina dus regelmatig opnieuw.

Gebruik About.me
About.me is een gratis dienst waarmee je een eigen pagina op internet zet. Die pagina bevat links naar al je onlineprofielen, websites, blogs en referenties. Zo’n About.me-site kan je dus perfect in je e-mailhandtekening zetten of naar werkgevers sturen.

Geef je e-mailadres, een wachtwoord en een URL in (bijvoorbeeld about.me/naam) en klik op Create Your Profile. Tik daarna je voornaam en je naam in, samen met een korte biografie van maximaal 2.500 tekens. Enkele zinnen volstaan, en hou het zakelijk. Eventueel kan je interessante hobby’s vermelden, of sporten die je beoefent.

Dit kan in het Engels, maar het hoeft niet. Kies vervolgens een achtergrondafbeelding, of upload er zelf een. Zorg ervoor dat de resolutie goed is. We raden je aan om een sobere achtergrond te kiezen, die de aandacht niet afleidt van de inhoud.

Klik vervolgens op Add a Service en kies al de netwerken waarvan je lid bent. Er zijn er tientallen: Facebook, Twitter, LinkedIn, WordPress, Blogger, Flickr, YouTube, Last.fm enzovoort. Je kunt ook een eigen webadres toevoegen.

Zoek iemand via Pipl
Niet erg bekend, maar wel nuttig, is de website Pipl. Geef een voornaam, een naam en eventueel een land in, en je krijgt een volledig overzicht van wat er allemaal over die persoon op het web te vinden is. Dat gaat van accounts op Twitter en Facebook tot profielen bij Amazon.

Heb je ooit berichten gepost in een nieuwsgroep of Google Groups-lijst, dan krijg je die ook te zien. Met een beetje (on)geluk verschijnt zelfs je volledige adres op het web.

Tip: vind je al deze informatie toch maar beangstigend, ga dan naar //pipl.com/directory/remove/ of stuur een mailtje naar [email protected] om je profiel te laten verwijderen.

Advertentie