Kennis wordt belangrijker dan omzet in vernieuwd programma. Het nieuwe partnerprogramma van Intel kent enkele opvallende wijzigingen. Waar vroeger het behaalde omzetcijfer van een partner van primair belang was, hecht Intel nu meer belang aan trainingen en kennis. Bovendien mikt Intel niet langer op integrators alleen. Ook resellers van merk-pc’s met een Intel i5- of […]

Advertentie

Kennis wordt belangrijker dan omzet in vernieuwd programma. Het nieuwe partnerprogramma van Intel kent enkele opvallende wijzigingen. Waar vroeger het behaalde omzetcijfer van een partner van primair belang was, hecht Intel nu meer belang aan trainingen en kennis. Bovendien mikt Intel niet langer op integrators alleen. Ook resellers van merk-pc’s met een Intel i5- of i7-processor kunnen nu in het partnerprogramma stappen. "We willen de kennis op de werkvloer vergroten", zegt Edwin Peters, Reseller Channel Manager Intel Benelux. "In een computerwereld die steeds complexer wordt, willen we graag de juiste kennis overmaken aan iedereen die Intel-producten verkoopt."

Naamswijziging
De Intel-partners zijn van oudsher ingedeeld in drie niveaus: Registered, Associate en Premier. Naast een naamswijziging (‘Registered’ blijft behouden, ‘Associate’ wordt ‘Gold’ en ‘Premier’ wordt ‘Platinum’) is nu het aantal gekwalificeerde medewerkers van belang om een niveau te stijgen. "Om een Gold-member te worden moeten minstens drie medewerkers van het bedrijf zich laten bijscholen tot Intel-expert", legt Peters uit. Wie een van de online Intelopleiding volgt, vergaart daarmee punten. Bij de kaap van 100 punten volgt een examen. Wie daar voor slaagt, mag zich Intel-expert noemen. "Om een Platinum-member te worden, moeten een bedrijf minstens zes Intel-experts in de rangen hebben. Daarnaast verwachten we in deze categorie ook dat nog twee medewerkers soortgelijke opleidingen volgen bij een andere vendor zoals Microsoft of Cisco. Ten slotte verwachten we van hen ook een omzetcijfer van minstens 350 000 dollars per jaar te behalen."

Voordelen
Partners die zich sterker met Intel verbinden, krijgen daar ook heel wat voor in de plaats. Een van de voordelen is de toegang tot onze ‘marketing store’. Dat is een online platform voor de bestelling van het recentste marketingmateriaal: folders met productinformatie, websitebanners, point-of-sale-materiaal, etc. Daarnaast is er voor Gold- en Platinumpartners mogelijkheid tot ‘advanced waranty’, een systeem van snellere garantieafhandeling. Een andere interessante nieuwigheid is Flex Plus. Met dit loyaliteitsprogramma kunnen partners punten sparen. Een verkochte CPU staat bijvoorbeeld voor 4 Flex Plus-punten, een moederbord zijn er 95. Deze punten kunnen worden ingeruild tegen reischeques, hotelbonnen en dagtrips, maar evengoed tegen Intel-producten.

Meerverkoop
Tijdens een proefperiode met een groep retailers heeft Intel al enige ervaring opgedaan met het nieuwe partnerprogramma. "We merkten meteen op dat getrainde personen gemakkelijker een gesprek aangaan met klanten en zich comfortabeler voelen als ze over technologie praten." Volgens Edwin Peters leidt dit bijvoorbeeld tot een hoger aantal verkochte processors. Na trainingen over specifieke technologieën als SSD-schijven of Xeon-processors, is ook van deze producten een sterke meerverkoop te merken. Op termijn wil Intel het aantal leden van het partnerprogramma vertienvoudigen.

Klik hier voor meer informatie over het nieuwe Intel partnerprogramma.

Advertentie