Adobe, de softwareproducent van onder meer Photoshop, Acrobat en Flash, zag het afgelopen jaar zijn winst stijgen. Maar in Europa begint de verkoop terug te lopen. Adobe maakte in het afgelopen kwartaal een winst van 229,4 miljoen dollar, wat veel meer is dan de 148,6 miljoen van dezelfde periode vorig jaar. Toch is het niet […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Adobe, de softwareproducent van onder meer Photoshop, Acrobat en Flash, zag het afgelopen jaar zijn winst stijgen. Maar in Europa begint de verkoop terug te lopen.

Adobe maakte in het afgelopen kwartaal een winst van 229,4 miljoen dollar, wat veel meer is dan de 148,6 miljoen van dezelfde periode vorig jaar. Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn voor de Amerikaanse softwaremaker. Het aandeel daalde immers 3,7 procent nadat de resultaten bekendgemaakt werden.

Het grote probleem van Adobe is de verkoop in Europa. Die blijft achter op de verwachtingen van het bedrijf. In het Midden-Oosten en Afrika is hetzelfde plaatje te zien. Als goed nieuws haalt Adobe nog aan dat de verwoestende aardbevingen in Japan een kleiner negatief effect hadden dan verwacht.

Geen upgrade naar CS5?
Het lijkt er volgens technologietabloid TechEye dus op dat Europeanen niet upgraden naar de jongste versie van Adobes CS5. Er is dan ook niet zoveel reden om over te schakelen als je CS4 geïnstalleerd hebt. Er zijn volgens onze eigen review wel wat praktische en soms spectaculaire verbeteringen, maar een overstap is zeker geen noodzaak.

Adobe is ook begonnen met een verhuurmodel van Creative Suite sinds versie 5.5. Hoeveel mensen deze software huren en welke impact dat heeft op het zakencijfer van Adobe is niet duidelijk. Wel duidelijk is dat ook de verhuur redelijk pittig geprijsd is, net zoals het volledige pakket.