De tijd dat de telecominfrastructuur binnen de bedrijfsmuren van een kmo puur om telefonie draaide, is voorbij. Vandaag gaat het niet zozeer om spraak, maar meer om dataverkeer. In eenvoudige omgevingen dient een telefooncentrale bijna uitsluitend om te bellen, en zal de klemtoon wellicht liggen op de eenvoud, de stabiliteit en de prijs van het […]

De tijd dat de telecominfrastructuur binnen de bedrijfsmuren van een kmo puur om telefonie draaide, is voorbij. Vandaag gaat het niet zozeer om spraak, maar meer om dataverkeer.

In eenvoudige omgevingen dient een telefooncentrale bijna uitsluitend om te bellen, en zal de klemtoon wellicht liggen op de eenvoud, de stabiliteit en de prijs van het geheel. Die prijs is doorgaans rechtevenredig met het aantal telefoontoestellen en gelijktijdige buitenlijnen dat u nodig hebt. Dergelijke offertes kan u relatief eenvoudig met elkaar vergelijken, want het draait hoofdzakelijk om de prijs en het vertrouwen dat u in de leverancier van de hardware stelt.

Onderhoudscontract
Waar u wel op moet letten, zijn de beltarieven die de telecomoperator u achteraf aanrekent. Die variabele kosten spelen namelijk mee op langere termijn. “Kijk dus na of uw tarieven of bundel wel aansluiten bij het belverkeer van uw organisatie”, waarschuwt Walter Killens, salesmanager Benelux van NEC Unified Solutions.

De andere kostenfactor is het onderhoud achteraf. “Vroeger was een onderhoudscontract verplicht. Vandaag kan u als bedrijf veel zelf doen, al houdt u toch beter een interventiecontract achter de hand”, stelt hij. Verder informeert u beter ook naar de uitbreidbaarheid van het geheel, zodat u bij een groei van uw bedrijf of het openen van een extra vestiging niet naar een ander product moet overschakelen.

IP-gebaseerd
Klassiek vraagstuk in telefonie is de keuze tussen het al dan niet volledig gebruiken van voip (voice-over-IP), waarbij (een deel van) het gesprek via het zogenaamde IP-protocol over een netwerk wordt verstuurd. Waardoor spraak en data dus steeds meer samensmelten.

“Ik denk dat in de markt van kmo’s zowat 60 procent van de nieuwe telefoonsystemen volledig op IP gebaseerd zijn, terwijl de rest hybride systemen zijn. Bij deze laatste is de kern vaak op IP gebaseerd, maar gebruikt de kmo bijvoorbeeld de bestaande bekabeling”, stelt Jan Buntinx, portfoliomanager bij Nextel. “Terwijl een IP-systeem tot voor kort altijd duurder was, zijn beide systemen intussen vergelijkbaar qua prijs.

Maar het geeft u de mogelijkheid om uw telecominfrastructuur meer en meer te doen uitgroeien tot het centrale zenuwcentrum van uw bedrijf, en bijvoorbeeld te integreren met bedrijfstoepassingen”, vindt hij. Unified communication, waarbij u diverse communicatievormen zoals e-mail, instant messaging en presencemanagement combineert, is hier een voorbeeld van.

Overigens hoeft u vandaag zelfs geen telefooncentrale in huis te halen. Verschillende leveranciers bieden namelijk ‘hosted telefonie’ aan, waarbij u enkel een verbinding met hun datacenter nodig hebt. Toch worden vooral andere toepassingen elders gehost, zoals de website, webapplicaties of e-mail.

Bij e-mailhosting gebruikt u de inkomende en uitgaande e-mailserver van een derde partij. “Vooral voor kleine bedrijven, met vijf tot vijftien medewerkers, is zo’n hosted of cloud-e-mailoplossing best nuttig”, meent Bart Naessens van Orbid. “Bij grotere ligt dit al moeilijker, precies door de integratie van mail in andere toepassingen, zoals het beheer van documenten en klantenrelaties.”

Een andere formule, colocatie, bestaat erin om niet alleen met uw website of e-mail, maar ook met uw machine vreemd te gaan. Hierbij plaatst u door uzelf aangekochte hardware in het datacenter, waar alle noodzakelijke voorzieningen door een derde partij worden aangeboden.

Een zakelijke internetaansluiting is voor dergelijke hosting- of colocatiediensten aan te bevelen, vermits u dan vaak meer garanties krijgt inzake dienstverlening. Zo wil u misschien een internetprovider die extra diensten kan aanbieden, zoals de mogelijkheid om een veilige VPN-verbinding op te zetten met uw servers. Want telecom is meer dan telefonie.

William Visterin is B2B hoofdredacteur bij Minoc Media Services. Hij staat in voor het vakblad Smart Business en de seminar reeks Business Meets IT, waar hij ook als keynote spreker fungeert. Ook een flink deel van de zakelijke content en research (over oa cloud, datacenter, mobile, security, business software, outsourcing, telecom,…) is van zijn hand. William schrijft én spreekt over IT, telecom, internet en business, en het liefst zelfs over allevier tegelijk.