Apple komt de Vlaamse en Nederlandse uitgevers een stukje tegemoet over de voorwaarden voor publicatie op de iPad. Maar het wantrouwen van de mediabedrijven jegens de computergigant blijft. Apple wil meer controle krijgen over de manier waarop uitgevers hun kranten en tijdschriften aanbieden op de iPad. Een aantal Vlaamse en Nederlandse uitgevers kreeg in januari […]

Apple komt de Vlaamse en Nederlandse uitgevers een stukje tegemoet over de voorwaarden voor publicatie op de iPad. Maar het wantrouwen van de mediabedrijven jegens de computergigant blijft.

Apple wil meer controle krijgen over de manier waarop uitgevers hun kranten en tijdschriften aanbieden op de iPad. Een aantal Vlaamse en Nederlandse uitgevers kreeg in januari het bericht dat zij hun iPad-abonnementen voortaan moeten verkopen via de App Store van Apple. Dat zette heel wat kwaad bloed.

Exacte voorwaarden onduidelijk
Vorige week milderde Apple zijn standpunt. Uitgevers mogen hun producten voor de iPad verkopen via hun eigen websites, op voorwaarde dat ze ook in de App Store van Apple te koop zijn. Die verplichting zou ingaan vanaf einde maart. De uitgevers tasten nog in het duister over de precieze voorwaarden. Waarschijnlijk zal Apple 30 procent opeisen van de abonnementen die via zijn App Store worden verkocht.

Hans Deridder, managing editor bij De Persgroep, reageert positief. "Ik denk dat Apple zich enigszins aanpast aan wat de sector wil. Er is ruimte om verder te praten. We voelen ons niet gerustgesteld, maar toch optimistischer."

Bij de Nederlandse krant NRC Handelsblad zien ze de opschudding als een waarschuwing die ze niet in de wind mogen slaan. "We zijn heel hard aan het nadenken om het hele platform links te laten liggen", zegt Han-Menno Depeweg, uitgever van NRC Digitaal. De krant heeft een ‘webapp’ ontwikkeld, een internettoepassing die onafhankelijk is van het gebruikte apparaat en niet via Apple hoeft te worden aangekocht. "Als Apple ons eruitgooit, hebben we een alternatief klaar, al hebben we nog een paar maanden nodig als we het helemaal goed willen krijgen."

Abonnementsgegevens
Er blijft een ander pijnpunt over: wie houdt de gegevens bij over de abonnees? Apple wil die gegevens hebben, de uitgevers willen ze niet afgeven. Wat Apple voorstelt, is dat het de klantengegevens van mensen die een abonnement aankopen in de App Store doorstuurt naar de uitgever. Maar alleen als de koper daar toestemming voor geeft. Een voorwaarde die de uitgevers niet geruststelt.

"Ik denk dat alle uitgevers naar de alternatieven aan het kijken zijn", zegt William De Nolf, directeur van Roularta Online. Zo zijn er twee: een webapp, zoals NRC ontwikkelt, of een keuze voor het Androidplatform. Vorige woensdag demonstreerde Google voor het eerst de Honeycomb-versie van Android, speciaal voor tablets. Tegelijk lanceerde Google ook verbeteringen aan zijn Android Market, de tegenhanger van de iTunes App Store.

Android geen waardig alternatief
Van Knack en Le Vif/L’Express komt nog deze maand een Android-versie uit, zegt De Nolf. Ook De Standaard komt weldra uit in een Android-versie. Sanoma heeft in een aantal landen al Android-apps op de markt. Maar er klinken ook twijfels. Volgens Deridder van De Persgroep is Android een zootje: te veel verschillende versies die het aartsmoeilijk maken om een app te ontwikkelen die op alle apparaten werkt. Bovendien loopt Android nog behoorlijk achter op het vlak van gebruiksvriendelijkheid.

In ieder geval is de houding van de uitgevers tegenover Apple ingrijpend veranderd.