Toen Martin Luther in 1517 zijn stellingen voor hervorming aan de kerkdeur van Wittenberg nagelde, stak hij het vuur aan de lont van de reformatie, een beweging die hervormingen (of toch minstens herziening) eiste van de toen gangbare katholieke dogma’s. Het revolutionaire van Luthers actie lag niet in het nagelen. Die deur werd vroeger wel meer […]

Advertentie

Toen Martin Luther in 1517 zijn stellingen voor hervorming aan de kerkdeur van Wittenberg nagelde, stak hij het vuur aan de lont van de reformatie, een beweging die hervormingen (of toch minstens herziening) eiste van de toen gangbare katholieke dogma’s. Het revolutionaire van Luthers actie lag niet in het nagelen. Die deur werd vroeger wel meer gebruikt als prikbord. De kerkdeur was het ‘portaal’ waar de gemeente bij elkaar kwam en dus een snelle manier om informatie wereldkundig te maken en te verspreiden. De kerkelijke overheid deed er toen ook alles aan om schadelijke content zo snel mogelijk van hun messageboard te verwijderen.

Het revolutionaire van Luthers stellingen was de visie over de toekomst van de kerk, die niet van de kerkleiding zelf kwam en die daarbovenop ook nog eens in het openbaar onder de bevolking werd verspreid en de bevolking de kans gaf om daar zelf een mening over te vormen. Mocht Luther vandaag geleefd hebben, dan had hij waarschijnlijk zijn stellingen via Facebook of Twitter wereldkundig gemaakt.

Ook in Egypte
Mensen in Tunesië, Egypte, Jordanië, België en overal elders in de wereld gebruiken social media om elkaar – en bij uitbreiding de rest van de wereld – te informeren en op de hoogte te brengen. Om hun frustratie te uiten over wat er misgaat, om oplossingen te vragen en voor te stellen. Om hun visie kenbaar te maken, te duiden en te bediscussiëren. Social media vormen de hedendaagse versie van Luthers kerkdeur.

Het is dan ook meer dan spijtig dat overheden in rusteloze gebieden altijd trachten om het internet en het gebruik van social media te beperken of zelfs te verbieden. Net zoals de inquisitie boeken verbrandde om de verspreiding van ideeën tegen te houden.

Spijtig, want een overheid kan uit de social media alleen maar voordeel halen. Tapping into the wisdom of crowds, weet u wel. Een voorbeeld: afgelopen zomer hield de gemeenteraad van het Britse Coventry een interactieve onlinedialoog met zijn inwoners. CovJam maakte hiervoor gebruik van IBM‘s Jam-methodologie.

Burger suggereert besparingen
In een periode waarin strakke besparingen en sneuvelende budgeten vele gemeenten in het Verenigd Koninkrijk het mes op de keel zetten, vond de gemeenteraad van Coventry er niets beter op dan zijn inwoners te bevragen over hoe ze de volgende twintig jaar het hoofd boven water kunnen houden.

De Jam liep 24/24 uur gedurende drie dagen. CovJam leverde een oogst op van meer dan tweeduizend commentaren en ideeën van burgers, ondernemingen en publieke instellingen van de negende grootste stad van het Verenigd Koninkrijk.

De bevolking kreeg een onlineplatform waarop men haar ongenoegen uitte, frustraties ventileerde en aandacht vroeg voor tal van problemen. Maar tegelijk discussieerde Coventry open over het verbeteren van de levenskwaliteit van de inwoners, over het aantrekken van investeerders en hoe de werkgelegenheid in de regio kon worden aangezwengeld.

De jam werd gemodereerd door een team van vertegenwoordigers uit de gemeenteraad, plaatselijke verenigingen en experts die de discussies opvolgden en aanmoedigden. Zij hielden de discussies ook gefocust op het objectief van de ‘Jam’: creatieve, maar praktische ideetjes zonder grote kosten die het leven in de stad verbeteren. Ondertussen zijn er al ideeën van de Jam uitgevoerd. Verscheidene andere zijn in de planning van de gemeenteraad opgenomen.

De graad van engagement was indrukwekkend: meer dan vier vijfde van de pre-geregistreerden nam daadwerkelijk deel aan de Jam. Het dubbele daarvan liet commentaar achter op de site. Meer dan een kwart van de deelnemers was ouder dan vijftig jaar – waaruit blijkt dat leeftijd geen drempel is om aan dit soort initiatieven deel te nemen.

Een overheid die social media omarmt, doet er haar voordeel mee. Ze zal een veel nauwer contact hebben met haar bevolking en op elk moment weten wat er leeft. Ze zal de inhoud van berichten die op haar deur genageld worden begrijpen en er actie op ondernemen. Misschien moeten de overheden in de wereld wat meer ‘deuren’ hangen…

Wenst u ook deel te nemen aan een Jam? IBM Social Business Jam van 8 tot 11 februari 2011.