Nieuws

Hebt u al een digitale brandkast?

Iedereen beschermt zijn bezittingen met verzekeringen, sleutels of een kluis: een normale zaak. Maar hoe kan je je digitale bezittingen beschermen? Een digitale kluis lijkt de ideale oplossing.

 

Het is een logische trend. Hoe meer de wereld digitaal wordt, hoe meer waardevolle informatie digitaal wordt gecreëerd en hoe meer we die informatie ook willen beschermen. Denk maar aan digitaal gecertificeerde contracten, eigen intellectueel eigendom, je gezondheidsdossier, een lijst van materiële bezittingen… alles wordt tegenwoordig gedigitaliseerd.

Van ringmap…
Maar wat moet ik doen met bijvoorbeeld elektronische facturen? Zal ik die facturen uitprinten en in mijn kartonnen ringmap steken? Ze op mijn computer opslaan? Of ze bekijken op de klantenportalen van mijn leveranciers? Die eerste optie lijkt niet ecologisch verantwoord en betekent bovendien een verplaatsing van de kosten van bedrijf naar klant. De tweede optie kan, net zoals bij papier trouwens, tot verlies leiden (diefstal, crash pc, virus). Mijn facturen kan ik zien op de klantenportalen, maar enkel zolang ik klant ben. En bovendien zijn al die verschillende log-ingegevens toch ook niet zo handig.

…naar digitale kluis
Genoeg voorbeelden dus om een digitale kluis te vullen. Maar hoe kunnen we onze digitale waarde concreet beschermen? Moet ik digitale sleutels aanmaken? Wie mag een kopei van de sleutel krijgen? Wie is het best geplaatst om een digitale kluis aan te bieden? Welk alarm verwacht ik als er virtueel wordt ingebroken?

Aan wie zou ik de rol van digitale kluis toevertrouwen? Op de markt zijn al verzekeraars (zoals Allianz) of de post (La Poste in Frankrijk), telecombedrijven (BT digital vault) en zelfs luchtvaartmaatschappijen die een digitale kluis aanbieden. Computerbedrijven hebben ook zogenaamde digital vaults op de computer waarin u veilig al uw paswoorden en documenten kunt opbergen.

En in België?
De Federale overheidsdienst ICT (Fedict) heeft een studie over de digitale kluis laten uitvoeren. De overheidsdienst Binnenlandse Zaken zoekt in dit kader bijvoorbeeld naar een platform dat de burger in staat stelt om informatie op een veilige manier te registreren en bewaren, zoals attesten van waardevolle kunstwerken of kopieën van serienummers. Op die manier kan bij eventuele diefstal of beschadiging nog worden teruggegrepen naar deze duplicaten. Fedict denkt ook aan een digitale kluis als communicatiemiddel tussen overheid en burgers, natuurlijk aan de hand van de elektronische identiteitskaart e-ID.

Ook mijn digitale bezittingen moeten veilig achter slot en grendel. De kluiskamers van het internet moeten alleen nog ingeburgerd raken.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business