Iedereen had het afgelopen jaar de mond vol van virtualisatie, de onomkeerbare evolutie in de IT-wereld. Steeds meer bedrijven, zowel grote als middelgrote, hebben de stap naar virtualisatie inmiddels gezet of hebben plannen om dit op korte termijn te doen. De voordelen van virtualisatie zijn dan ook niet gering: consolidatie, lager energieverbruik, minder overhead en dus […]

Advertentie

Iedereen had het afgelopen jaar de mond vol van virtualisatie, de onomkeerbare evolutie in de IT-wereld. Steeds meer bedrijven, zowel grote als middelgrote, hebben de stap naar virtualisatie inmiddels gezet of hebben plannen om dit op korte termijn te doen. De voordelen van virtualisatie zijn dan ook niet gering: consolidatie, lager energieverbruik, minder overhead en dus ook minder kosten. Bij virtualisatie denkt iedereen spontaan aan servers, storage en netwerken. Maar wist u dat u ook uw zakelijke communicatieoplossingen kan virtualiseren?

Binnen de wereld van voip  en unified communications is virtualisatie intussen aan een (stille) opmars bezig. En dat is eigenlijk niet meer dan logisch. Inmiddels zijn al een aantal marktspelers op de kar van voicevirtualisatie gesprongen.

Mitel ging als eerste in zee met VMware, marktleider op het vlak van virtualisatie. Het is in staat om de complete telefooncentrale alsook oplossingen voor unified communications (UC) te virtualiseren. Zo kunnen bedrijven ook binnen hun UC-strategie gebruikmaken van de voordelen van virtualisatie zoals lagere kosten, hogere efficiëntie en meer controle en keuzevrijheid.

Waarom nu pas?
De voordelen voor de gebruikers zijn zo evident dat men ons wel eens vraagt waarom we dat niet eerder deden. Als een bedrijf al alles onder VMware vSphere4 heeft draaien, is de keuze snel gemaakt. Het kan dan voortaan in de dezelfde architectuur, beheersomgeving en fysieke IT-omgeving (server, beveiliging et cetera) heel eenvoudig ook zijn communicatie inpassen. Dat scheelt uiteraard een flink stuk op de TCO (total cost of ownership) en werkt een pak effectiever en flexibeler.

Zo hoeft de centrale telefoniehardware niet langer afgeschreven te worden. Ook opent deze oplossing de deur naar telefonie in de cloud. We zien steeds meer bedrijven kiezen voor cloudoplossingen. Niet alleen e-mail in de cloud, maar bijvoorbeeld ook servercapaciteit. De stap naar een telefooncentrale in de cloud is dan snel gemaakt en virtualisatie maakt dit mogelijk.

Hierbij kan de gevirtualiseerde telefooncentrale gebruikmaken van cloudresources. In grotere organisaties spreekt men in dit geval over een private cloud. Een centraal datacenter biedt voor de verschillende organisatieonderdelen de mogelijkheid om software op een gevirtualiseerde server te installeren.

Publieke cloud
Bij kleinere organisaties bestaat de mogelijkheid om gebruik te maken van voorzieningen in een public cloud. Een bedrijf dat hiervan gebruikmaakt hoeft zelfs helemaal geen servers en ondersteunende voorzieningen die hierbij horen meer aan te schaffen. De benodigde servercapaciteit wordt per tijdseenheid afgenomen van een centraal datacenter.

Conclusie: je volledige telefooncentrale inclusief UC-oplossingen virtualiseren is wel degelijk mogelijk en sluit perfect aan bij het ICT-beleid van de meeste bedrijven vandaag. Het ligt dus in de lijn van de verwachtingen dat voicevirtualisatie in 2011 echt zal gaan doorbreken. De voordelen liggen zo voor de hand dat je bijna gek zou zijn om de mogelijkheid als bedrijf niet op zijn minst te onderzoeken.

Jozef Van Royen is Sales Executive en Channel Manager bij Mitel voor België en Luxemburg. In deze functie is hij verantwoordelijk voor het ontwikkelen van verkoopsactiviteiten en ondersteuning van de partners in de Belux regio. Hij heeft meer dan 15 jaar ervaring in telecom- en channelmanagement en werkte voordien ondermeer voor Nortel.