De komende jaren zal het gebruik van het thuisnetwerk voor multimediale applicaties alleen maar toenemen. Column door Judith Eijkelboom, Sales Manager Northern & Southern Europe bij de Consumer Business Group van Cisco. In 2011 levert het thuisnetwerk een brede waaier aan diensten die toegankelijk zijn doorheen het huis en over het internet. De komende jaren […]

Advertentie

De komende jaren zal het gebruik van het thuisnetwerk voor multimediale applicaties alleen maar toenemen. Column door Judith Eijkelboom, Sales Manager Northern & Southern Europe bij de Consumer Business Group van Cisco.

In 2011 levert het thuisnetwerk een brede waaier aan diensten die toegankelijk zijn doorheen het huis en over het internet. De komende jaren zal de aanwezigheid van thuisnetwerken en het gebruik ervan voor multimediale applicaties verder groeien. Tegen 2012 wordt zelfs de helft van alle apparaten op het thuisnetwerk voor entertainmentdoelstellingen gebruikt. Het ‘netwerkeffect’ stimuleert de evolutie naar een zogenaamd ‘connected life’.

De onderlinge verbondenheid verhoogt de waarde van elk apparaat dat is aangesloten op het netwerk. Zo heeft een digitale afbeelding, bewaard op een computer, een bepaalde waarde wanneer die zichtbaar is op het computerscherm. De waarde van die foto stijgt echter enorm wanneer ze gestreamd wordt naar een televisietoestel of een ander apparaat. Op dezelfde manier verhoogt het thuisnetwerk de waarde van het home entertainment-systeem via een verbinding met de grootste bron van content: het internet.

Een nieuwe rol
Technologische evoluties stimuleren de markt voor netwerk-entertainmentapplicaties. Daarnaast speelt ook de consument een rol. Hij wil meer controle over digitale content. De consument verzamelt steeds meer muziek en beelden en heeft tools nodig om die te bewaren, te beheren en te gebruiken.

Fabrikanten van consumentenelektronica en netwerkleveranciers investeren in de ontwikkeling van producten die gebruiksvriendelijkheid, gemak van installatie, betrouwbaarheid en design centraal stellen. Digitale media-adapters, dvd- en Blu-rayspelers en netwerkverbonden ontvangers bezorgen tv’s en andere apparaten voor home entertainment een nieuwe rol door hen online te plaatsen.

Trage adoptie
Consumenten tonen een duidelijke interesse in oplossingen voor geavanceerde netwerkcommunicatie. Het is echter pas door de recente marktevolutie dat geavanceerde netwerkoplossingen voor thuisomgevingen op de voorgrond treden. Willen we dat de consument die oplossingen aanvaardt, dan moeten we op verschillende fronten actie ondernemen. Daarbij is een sleutelrol weggelegd voor de reseller.

De consument moet onder meer inzicht krijgen in de voordelen die een thuisnetwerk met zich meebrengt. De industrie moet de capaciteit van het thuisnetwerk toelichten op het vlak van entertainment, communicatie en lifestyle. Dankzij de gebruiksvriendelijkheid en de eenvoudige installatie van de nieuwe generatie producten hoeft de consument het thuisnetwerk ook niet meer als iets complex te zien. De E-routers van Linksys zijn er een voorbeeld van.

Eenvoud
De voornaamste taak van fabrikanten, distributeurs en resellers bestaat erin het thuisnetwerk en zijn mogelijkheden gemakkelijk en begrijpbaar te maken voor elke consument. Het duurt jaren voor de consument de echte impact en mogelijkheden van een nieuwe technologie erkent. Gebrek aan informatie vanuit de markt is één van de oorzaken. Het vraagt tijd om een concept als netwerkentertainment uit te leggen en te implementeren. De consument zal pas echt kunnen genieten van een ‘connected life’ als hij dat concept en zijn technologische mogelijkheden voldoende kent. De reseller kan hem daarbij helpen.
 

Advertentie