Sommige evoluties gaan trager dan u zou denken. Neem nu het boeken van reizen. Ruim tien jaar na de doorbraak van internet wordt in ons land slechts één reis op vier volledig digitaal afgehandeld. En wat pas echt opvallend is: dat cijfer blijft de komende drie jaar zo goed als status quo. Volgens het in […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Sommige evoluties gaan trager dan u zou denken. Neem nu het boeken van reizen. Ruim tien jaar na de doorbraak van internet wordt in ons land slechts één reis op vier volledig digitaal afgehandeld. En wat pas echt opvallend is: dat cijfer blijft de komende drie jaar zo goed als status quo.

Volgens het in online reizen gespecialiseerde onderzoeksbureau Phocuswright wordt dit jaar in Europa ongeveer 34 procent van de reizen online gereserveerd en betaald. Het bureau voorspelt dat dat in 2011 stijgt naar 37 procent.

De digitalisering zet in deze sector dus langzaam maar zeker zijn weg verder. Het gaat hier in de categorie unmanaged en leisure travel, waar overigens het makkelijkst online valt te boeken.

Toch blijven er nog vaak lokale verschillen. In ons land worden, volgens inschattingen van Thomas Cook, slecht 25 procent van de reizen volledig online gereserveerd en geboekt. Binnen drie jaar is dat nog slechts 28 procent. Waarbij ons land loopt eigenlijk drie jaar achterloopt.

“Een achterstand waar we al sinds de jaren negentig mee kampen. Ook toen bleek onze pc-penetratie veel lager dan in andere landen. Maar eigenlijk hebben we de kloof met onze buurlanden nooit meer weten te overbruggen”, vertelt Peter van den Steen, communicatiemanager bij Thomas Cook.

Vooral de hoge weerstand tegen e-commerce in België speelt ons parten. “In de rangschikking die hier jaarlijks wordt opgesteld doen enkel landen als Roemenië en Hongarije het nog slechter dan wij. Akkoord, het verbetert wel iets, maar we blijven toch achteraan hangen wat betreft ons vertrouwen in e-commerce”, vindt van den Steen.

Beoordelingen
Hoe dan ook, de reissector blijft toch vooral een multichannel-verhaal. Zo voorspelt Van den Steen dat het aantal mensen dat online boekt, maar eerst offline – en dus in de winkel – informatie opvraagt ook zal toenemen de komende jaren.

“Momenteel zitten we in een overgangsfase waarbij zowel de oude als nieuwe media een vooraanstaande rol spelen”, stelt Rik De Keyser van onderzoeksbureau WES.

De Keyzer dat dit nog heel lang het geval zal zijn. “Ook al speelt internet als informatiebron bij de keuze van de bestemming een alsmaar grotere rol. En dan heb ik het niet zozeer over sociale media, maar vooral over de opmars van sites met vakantiebeoordelingen.”