De enorme regenval in november heeft in een groot deel van het land voor overlast gezorgd. Straten en kelders stonden blank en op sommige plekken viel er meer dan 70 millimeter regen. Dergelijke stortbuien zetten gedupeerde klanten aan om zo snel mogelijk contact op te nemen met hun verzekeringsmaatschappij om de waterschade te melden.   […]

De enorme regenval in november heeft in een groot deel van het land voor overlast gezorgd. Straten en kelders stonden blank en op sommige plekken viel er meer dan 70 millimeter regen. Dergelijke stortbuien zetten gedupeerde klanten aan om zo snel mogelijk contact op te nemen met hun verzekeringsmaatschappij om de waterschade te melden.

 

De vele meldingen zorgen er echter op hun beurt voor dat de verzekeringsmaatschappijen door de plotse drukte de schade nauwelijks kunnen afhandelen, waardoor er wachtrijen ontstaan. Onnodig en zorgwekkend, want klanten nemen geen genoegen meer met ‘extreme weersomstandigheden’ als excuus voor een gebrekkige dienstverlening. Bedrijven moeten daarom slimmer inspelen op extreem weer.

‘Warmer, natter en vooral onstuimiger’, zo luidt de weeranalyse van meteorologiebedrijf Meteovista. Belgische bedrijven weten zich geen raad met het veranderende klimaat waarin de winter nog meer regen zal brengen door het relatief warme zeewater. Daarnaast zorgen andere vormen van extreme weersomstandigheden zoals hagel, sneeuwbuien en harde wind stelselmatig voor grote en bekende problemen.

Verkeerschaos
Vorig jaar veroorzaakten sneeuwbuien verkeerschaos in heel het land. Iedereen begon naar huis of naar het werk te bellen. Door de explosieve stijging van het aantal oproepen, lag het mobiele netwerk al snel plat. Ook de politie van Wetteren liet zich verrassen door het weer. Onverwacht trok er in mei 2009 een hagelbui over de regio Wetteren, met hagelstenen zo groot als golfballen. De hagelstenen richtten een ravage aan op de auto’s van de plaatselijke politie, met hoge schadekosten als gevolg.

Bedrijven kunnen meteorologische kennis slimmer inzetten. Uitgebreide weersverwachtingen worden immers al langer dan 170 jaar gemaakt. Vandaag de dag zijn die bovendien zo betrouwbaar dat we exact kunnen zien waar, hoe laat en hoeveel regen of sneeuw er gaat vallen. Door weersomstandigheden met een groot risico voor bedrijfsvoering tijdig te signaleren en er alert op in te spelen, kan de impact voor klanten klein blijven.

Eenvoudig weeralarm maken
Het is voor veel bedrijven relatief eenvoudig om zelf een ‘weeralarm’ te creëren en deze te koppelen aan de bedrijfsvoering. Hiermee kan een verzekeringsmaatschappij bij een lokale hagelbui precies zien hoeveel klanten mogelijk gedupeerd zijn. Met deze informatie kunnen extra callcentermedewerkers ingezet worden om wachttijden te voorkomen en gedupeerden zo snel mogelijk te helpen. Op dezelfde manier kan een telefoonbedrijf op slecht weer inspelen door extra zendmasten te plaatsen of kan de politie tijdig haar auto’s binnen parkeren.

Naast het tijdig signaleren van extreme weersomstandigheden, kan een bedrijf klanten een sms-bericht versturen met een weerswaarschuwing of proactief informeren dat er waterschade is ontstaan. Het bedrijf laat zo in ieder geval een goede indruk achter bij zijn klanten en voorkomt dat het echt in moeilijke papieren geraakt.

Met een bijdrage van Thierry De Keyser, IBM WebSphere Sales Manager België & Luxemburg

Yves Van Seters is meer dan tien jaar actief in de IT-sector. Na verschillende commerciële functies bij Compaq en Interxion, maakte hij rond 2000 de overstap naar de communicatie. Sinds 2007 werkt hij voor IBM. Hij verzorgt er nu de mediarelaties en externe communicatie en is ook task leader Social Media.