Microsoft biedt sinds vorig jaar een aantal van zijn producten ook in een SaaS-model aan. De dienst is voor Microsoft een nieuwe vorm van softwaredistributie, zonder licenties maar met abonnementen. Toch is de dienst al erg matuur en biedt hij heel wat mogelijkheden voor zowel kleine als grote organisaties. We merken dat veel van onze klanten de nieuwe […]

Advertentie

Microsoft biedt sinds vorig jaar een aantal van zijn producten ook in een SaaS-model aan. De dienst is voor Microsoft een nieuwe vorm van softwaredistributie, zonder licenties maar met abonnementen. Toch is de dienst al erg matuur en biedt hij heel wat mogelijkheden voor zowel kleine als grote organisaties.

We merken dat veel van onze klanten de nieuwe dienst van Microsoft in eerste instantie vooral zien als een aantrekkelijke manier om hun bestaande Exchange-omgeving te migreren naar een hogere versie. Voor veel bedrijven zijn dergelijke migraties immers grote en complexe projecten met een behoorlijke impact voor de gebruikers.

Begrijpelijk dus dat men niet zo happig is om dat soort migraties snel aan te pakken. En met de crisis die nog niet ten einde is, duurt het wachten meestal nog wat langer. De productiviteit is dezer dagen immers heilig.

Drempels verdwijnen
Nochtans zorgt een migratie naar onlineservices ervoor dat er een aantal drempels wegvallen. Er zijn vooraf geen grote investeringen nodig en de migratie is een vrij rechttoe rechtaan proces. Is eenmaal de overstap gemaakt, dan zullen ook toekomstige migraties voortaan geen kopzorgen meer opleveren. Die gebeuren immers allemaal op de achtergrond.

Eerlijk is eerlijk: het is allemaal wat complexer dan alleen een knop indrukken, maar een systeembeheerder hoeft niet meer exact te weten hoe het aan de achterkant allemaal werkt of voor de minste aanpassing de serverruimte in te duiken.

Het is natuurlijk een hele aanpassing om je mail ergens buitenshuis onder te brengen. Niet alleen moeten heel wat bedrijven wennen aan het idee dat hun gegevens niet meer binnen de eigen muren zitten, er zijn ook andere aspecten die spelen, zoals beveiliging en privacy bijvoorbeeld. Maar zoals gezegd: de dienst is erg matuur en vangt heel wat van die struikelblokken op.

Cloud is de toekomst
Als serviceprovider biedt Computacenter zijn klanten nog steeds de keuze tussen een online- en een ambachtelijk systeem, maar hoe je het ook draait of keert, cloudcomputing is de toekomst. Misschien is mail dus wel een interessante eerste stap richting cloud. Een interessante manier om kennis te maken met onlineservices en alle functionaliteit die ze bieden.

Eén tip: laat je grondig adviseren en kies een partij die je vendor-onafhakelijk kan bijstaan in je keuze en in het migratieproces.

Advertentie