Spreadia

Spreadia prijst zichzelf aan als “een plek waar je al het nieuws in de wereld ontdekt en deelt”. Een ambitieus streven, dat Spreadia hoopt te bereiken met het bijeenrapen van allerhande zoekmachines en sociale portalen. Helaas neemt het daarbij te veel hooi op de vork.

Registratie is niet verplicht op deze slimme sociale zoekmachine. Als je echter al haar vermogens wilt ontsluiten, moet je je aanmelden met je Facebookgegevens of een speciaal Spreadia-account aanmaken.

Zodra je bent ingelogd, word je meegenomen naar een hoofdpagina die veel weg heeft van het Google News-thuisscherm. Centraal staat er een zoekbalk met daaronder een lijst van recente populaire nieuwsverhalen. Rechts vind je een lijstje met aangeraden onderwerpen en een overzicht van je Spreadia-volgers.

Links staat een lijst met koppelingen naar favoriete of gedeelde sites, achtergelaten commentaren en zelfgemaakte pagina’s. Hier is alleen het nut van de categorie ‘ambassadeurs’ onduidelijk. Dit blijken de nieuwssites te zijn die het best scoren in hun categorie.

Trendpagina’s
Een belangrijk onderdeel van Spreadia zijn de Trendpagina’s, vlak onder de zoekbalk. Dit zijn clusters van websites die draaien rondom een specifiek onderwerp. De inhoud voor deze trends is afkomstig van Wikipedia, Digg of Google News. Geselecteerde onderwerpen worden toegevoegd aan je persoonlijke nieuwsstroom.

De geïndexeerde trends zijn een vreemde mengeling, van uiterst technische nicheonderwerpen over hoofdsteden tot een recensie van de film The Chippendales. Zoals bij zoveel startende online ondernemingen is het aantal gebruikers erg gering. Dat is te merken aan de kwaliteit van de onderwerpen. Het is mogelijk om je Gmail- of Yahoo-contacten te doorzoeken naar andere Spreadia-leden, maar we kunnen in onze lijst voorlopig niemand ontdekken.

Net als bij populaire nieuwsvergaringssites als Stumbleupon of Digg is het mogelijk op pagina’s te stemmen, wat een invloed heeft op zijn rangschikking. Verschillende nieuwsverhalen naar boven stemmen lijkt geen merkbaar effect te hebben, ook niet wanneer we enkele uren later terugkeren.

Geen goede zoekresultaten
Ook de zoekresultaten van Spreadia laten nog veel te wensen over. Als we ‘Volkskrant’ intikken, krijgen we als eerste vermelding een klein artikel over medicijngebruik, maar de hoofdpagina is nergens te bespeuren. Veel van de resultaten zijn bovendien sites die de Nederlandse krant slechts zijdelings vermelden, en het is lastig om een leuk artikel op te diepen.

Het enige waar we wel mee ingenomen zijn, is dat Spreadia je automatisch terug naar de top van de pagina neemt als je naar de volgende pagina wilt.

Een ander speerpunt van Spreadia is het handmatig aanmaken van onderwerpen. Je kunt een titel en beschrijving kiezen en zelf relevante links toevoegen. Als we een titel invoeren, weigert Spreadia die resoluut, tot we uitdokteren dat leestekens niet zijn toegestaan. We voegen wat neptekst toe en zien dat die dummy meteen boven aan de index van meest recente onderwerpen verschijnt.

Die snelheid is goed, maar maakt Spreadia erg gevoelig voor grappen of spam. Het toont opnieuw aan dat de dienst nog nauwelijks gebruikers heeft. Een laatste punt van kritiek is dat je gemaakte pagina’s achteraf niet meer kunt aanpassen.

Sites als Twitter en Wikipedia zijn zo populair omdat ze hun niche goed hebben gekozen en uitblinken in de uitwerking. Spreadia wil te veel tegelijk doen. Omdat er niet genoeg gebruikers zijn om te verzamelen en sorteren, is het nog geen waardig alternatief voor andere slimme nieuwsdiensten.

Spreadia
Prijs: gratis (januari 2011)

PRO: persoonlijke instelbare nieuwsfeed; comfortabele navigatie zoekindex; zelf nieuwspagina’s maken.
CONTRA: gebrek aan moderatie; te weinig gebruikers; zelfgemaakte pagina’s niet achteraf bewerkbaar.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business