Naast Apple heeft ook Google grootse plannen om een digitale kiosk aan te bieden met magazines en kranten. Dankzij het open Android platform en de hoge verwachtingen van toekomstige Android tablets staan verschillende grote Amerikaanse uitgevers voor een lastige keuze. Volgens de Wall Street Journal probeert Google zoveel mogelijk grote uitgevers voor zich te winnen. […]

Naast Apple heeft ook Google grootse plannen om een digitale kiosk aan te bieden met magazines en kranten. Dankzij het open Android platform en de hoge verwachtingen van toekomstige Android tablets staan verschillende grote Amerikaanse uitgevers voor een lastige keuze.

Volgens de Wall Street Journal probeert Google zoveel mogelijk grote uitgevers voor zich te winnen. Hun voornaamste troef is een lagere commissie vergeleken met Apple, die steeds 30% bedraagt op elke iTunes aankoop. Vele uitgevers willen ook gemakkelijk abonnementen kunnen verkopen, wat voorlopig niet echt lukt bij Apple omdat iTunes hiervoor nog niet geoptimaliseerd is. Google belooft de uitgevers eveneens bepaalde persoonlijke data om advertenties op maat te verdelen naar elke gebruiker.

Ondanks dat Google nog niets officieel wil melden, lijkt het niet meer dan logisch dat ze zo snel mogelijk Apple van de troon willen stoten door Android als troef te gebruiken. Apple is echter niet de enige, ook Barnes & Noble en Amazon bieden online magazines en kranten in abonnementsvormen. Hun prijzen liggen op dit ogenblik lager vergeleken met Apple. Al die concurrentie zal ongetwijfeld voor nog meer prijsdalingen zorgen. Voorlopig is er nog geen nieuws over Nederlandstalige publicaties die door Google zullen worden verdeeld.