Het afgelopen jaar zijn we met z’n allen minder gaan e-mailen via onze browser. Vooral de tieners haken af. Het gebruik van webgebaseerde e-mail is tussen november 2009 en november 2010 gedaald bij mensen onder 54 jaar. Opvallend is dat generatie Y, de groep van 18 tot 34 jaar, nog het trouwst blijft aan webgebaseerde […]

Advertentie

Het afgelopen jaar zijn we met z’n allen minder gaan e-mailen via onze browser. Vooral de tieners haken af.

Het gebruik van webgebaseerde e-mail is tussen november 2009 en november 2010 gedaald bij mensen onder 54 jaar. Opvallend is dat generatie Y, de groep van 18 tot 34 jaar, nog het trouwst blijft aan webgebaseerde e-mail. Toch zijn zij het die gelauwerd worden als fanatiekste internauten die op hypes zoals Twitter en Facebook afkomen.

Mensen van 55 en ouder beginnen meer te mailen via hun browser. Misschien logisch, aangezien die groep hoe langer hoe meer gebruik gaat maken van het internet.

De grootste afvalligen zijn de tieners van 12 tot 17 jaar. In een jaar halveerde de tijd die ze in een webgebaseerde maildienst doorbrengen. Het is opvallend dat er geen geleidelijke overgang is tussen deze generatie Z en de generatie Y. Er is echt een breuk merkbaar.
 

Bron: ComScore


Geen verklaringen

De gegevens over het e-mailgebruik komen van ComScore en meten het gebruik van Hotmail, Yahoo en Gmail, maar houden geen rekening met mobiel gebruik en mail die via een client gelezen wordt.

Nog een groot nadeel van de cijfers is dat ze geen verklaring geven voor de tendensen. En dus kunnen we niet meer doen dan een aantal hypotheses opzetten.

De opkomst van toestellen zoals de BlackBerry en iPhone betekent bijvoorbeeld dat er minder op de webgebaseerde dienst wordt vertrouwd. Dat kan één reden zijn voor de gedaalde interesse in webmail.

Facebook en instant messaging vinden een opgang bij jongere generaties. Persoonlijke berichten komen in statusberichten en berichtjes die over de sociaalnetwerkdienst over en weer gaan.

 

Advertentie