Nieuws

Tien jaar Smart Business in tien citaten

Ongeveer 8.000 pagina’s en een kleine 30 kilogram papier. Dat is tien jaar Smart Business. Maar ook een resem opmerkelijke, grappige, al dan niet geslaagde uitspraken. We overlopen er tien die telkens een bepaalde trend weergeven.

1.) “Bedrijven geven jaarlijks miljarden uit aan automatisatie van call centers en webdiensten, met als gevolg dat het nog nooit zo moeilijk is geweest om een mens van vlees en bloed aan de lijn te krijgen.”
De Amerikaanse professor Claes Fornell over de opmars, en nefaste gevolgen, van self-servicediensten in 2007. Fornell, wereldvermaard expert in klantentevredenheid, vindt dat sommige technologie bedrijven doet vervreemden van hun klanten. Het fenomeen kwam recent nog eens onder de aandacht toen de Nederlandse cabaratier Youp Van ’t Hek via Twitter de strijd aanging met de klantendienst van de Nederlandse operator T-Mobile.

2.) “Uiteraard hopen we stiekem op een nieuwe vulkaanuitbarsting. Maar eigenlijk mag ik dat niet zeggen.”
Nicolas Colette, aan het hoofd van Tandberg Beneluxover de vulkaanuitbarsting in IJsland die zijn videoconferencingsystemen duidelijk een duwtje in de rug gaf. Veel bedrijven gingen noodgedwongen met videoconferencing aan de slag.

3.) "Telefonie wordt een softwaretoepassing. Sommige operatoren realiseren zich dat en proberen mee op de kar te springen. Andere hebben het nog niet door."
Skype-oprichter Niklas Zennström in een interview met Smart Business midden 2005. Skype is, als consumententoepassing, intussen erg populair met meer dan een half miljard gebruikers.

4.) “Soms heb ik de indruk dat men het belang van Vista wat overschat. Het is per slot van rekening ook maar een besturingssysteem.”
Wim Van Winghe, toenmalig Business Group Manager van de afdeling Windows Client bij Microsoft België in 2007 over de lancering van Windows Vista, het vorige besturingssysteem. Vista werd met de nodige tromgeroffel en slogans als ‘the wow begins now’ gelanceerd, maar kon nooit echt brokken maken. Bij opvolger Windows 7, dat beter werd onthaald, ging het er een stuk bescheidener aan toe.

5.) “Ik verwacht heel veel van i-mode. Initieel bedoeld voor de consumentenmarkt, maar ik zie het ook in het bedrijfsleven goed werken.”
Henri Cnops, voormalig marketing manager van softwarebedrijf XCA, dat al snel van het toneel verdween, zag in 2002 de mobiele internetdienst I-mode hoge ogen gooien. I-mode was bij operator Base al jaren zowat het belangrijkste zorgenkindje en werd in alle stilte afgevoerd. Jaren later zal mobiele internet op BlackBerry, iPhone en andere smartphones doorbreken.

6.) “ Vroeger verkochten we rackspace, en kreeg je er power bij, nu verkopen we power en krijg je rackspace erbij.”
Samuel De Wever, ceo en eigenaar van Benesol gaf begin 2010 goed aan hoe het model voor datacenters de voorbije jaren compleet is veranderd. Terwijl de prijs voor hardware fors daalde werd energie in verhouding een stuk duurder.

7.) "De enige plek die, bij momenten, paperless is, blijft nog altijd het toilet. Niet het kantoor."
JD Moons, Director of Product Management bij Kofax in het voorjaar van 2008 over de opmars van scanning en over het zogenaamde papierloze kantoor: al jarenlang aangekondigd, maar nog steeds geen realiteit.

8.) “De buitenwereld doet soms nogal sarcastisch over Google”
Een internetbedrijf als Google legt nogal veel nadruk op de cultural fit. Het is erg consensus gedreven en het ‘don’t be evil’-credo speelt hier heel erg. Al gaf Marc Vanlerberghe, director mobile marketing bij Google, in 2008 toe dat dit door de buitenwereld niet altijd wordt begrepen.

9.) "Vanuit privacyrechtelijk oogpunt is Facebook een ernstig probleem.”
Advocaat Peter Van de Velde begin 2009 over de opmars van Facebook met juridische implicaties dat u niet zomaar de foto’s van anderen mag publiceren. In de marge van dit artikel haalde Smart Business het nieuws met het bericht dat scholen niet zomaar hun klasfoto’s op hun websites mogen zetten.

10.) “U denkt dat een oligopolie een slechte zaak zou zijn?. Ik denk dat veel Europese overheden maar hoopten dat ze het hadden.”
Telenet-baas Duco Sickinghe verdedigt in 2009 het duopolie rond breedband in dit land waarbij Belgacom en Telenet de markt grotendeels in handen hebben. In Frankrijk, een markt ongeveer zes keer zo groot als de onze, zijn er volgens hem in praktijk vier bedrijven op de hele markt. “Terwijl in Nederland KPN 90 procent van de internetmarkt heeft.”

Tien jara (foute) voorspellingen:

1) “Die overname komt er niet. Het is een non-issue. Een poging om de aandacht af te leiden van de povere Oracle-resultaten.”
Caspar Joustra, de voormalige Benelux-baas bij PeopleSoft, geloofde in 2004 absoluut niet dat de overname door Oracle van zijn vroegere werkgever zou doorgaan. Enkele maanden later was de overname in kannen en kruiken.

2) "Over twee jaar is het spamprobleem opgelost."
Bill Gates, oprichter van Microsoft, in 2004. Gates was lichtjes overoptimistisch toen hij deze uitspraak deed. We zijn nu zo’n zes jaar later, en spam is er nog altijd.

3) “De Fnac-keten wil tegen september 2001 met een complete online winkel starten.”
De woordvoerder van het bedrijf in het nummer van januari 2001. Uiteindelijk duurde het nog zowat vijf jaar vooraleer de e-shop online ging.

4) “De exacte datum waarop IPv4 droog zou liggen, is 22 mei 2010”
Peter Janssen, technical manager bij DNS, de organisatie die instaat voor de registratie van .be-domeinnamen, in 2007. Intussen ligt die datum achter ons en zijn er nog wel enkele IPv4-adressen over.

5) “De wet van Moore houdt nog zeker tien jaar stand.”
Kirk Skaugen, vice president bij Intel, begin 2010.

6) “Net zoals General Motors met zijn trucks en jeeps, kan je er niet op rekenen dat Windows en Office eeuwig blijven.”
Dick Brass, een voormalig topman bij Microsoft in 2009.
 

Tien jaar klare taal

1) “Een elfjarige kan de beveiliging van een iPhone kraken. Welke zakenman wil zoiets? Ik kan me voorstellen dat uw minister daar ook niet om zit te springen.”
Mike Lazaridis, oprichter van het BlackBerry bedrijf Research in Motion (RIM) in 2008 over concurrent Apple en diens iPhone, toen hij hoorde dat onze minister Vincent Van Quickenborne een fervente iPhone-gebruiker was.

2) “Als een Belg een hoge telecomfactuur krijgt, dan gaat hij zijn verbruik aanpassen. Een Nederlander die een hoge rekening krijgt roept zijn operator op het matje”.
Road warrior Christophe Nottebaert van Companeo in 2010.

3) “Qua kostprijs zitten we intussen op een verhouding van één op drie”
Luc Jorissen van IT-bedrijf Inno.com schatte in 2008 dat qua arbeidsvoorwaarden één Belgische informaticus goed is voor drie Indiase. Offshore outsourcing won de laatste jaren duidelijk aan belang.

4) “Klanten blijken vandaag meer tevreden over hun IT-dienstenleverancier. Behalve over zijn prijs.”
Dominique Kindt, country manager van Equaterra in het voorjaar van 2010.

5) “De hotspot wacht hetzelfde lot als de telefooncel: overbodigheid”
Volgens Johan Bergendahl, bestuurder van Ericsson, in 2007 worden hotspots overbodig als steeds meer mensen mobiel gaan internetten.

6) “Voor diegenen die vaak onderweg zijn, blijken er in de praktijk toch nog vaak onvoldoende volwaardige werkplekken”
Wim Vanderstraeten van Creando in de zomer van 2010.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business