Nieuws

In 2011 doen we kerstaankopen mobiel

Dit jaar zullen er heel wat smartphones onder de kerstboom liggen. Er zijn meer toestellen met mobiel internet op de markt en de prijzen liggen al een stuk lager dan vorig jaar. En met die smartphone zullen onze shoppinggewoontes definitief veranderen. Volgende kerst zal er immers geshopt worden via mobiel internet.

 

Klanten binden
Mobiele applicaties zoals Foursquare, Loopt en Gowalla klinken misschien nu nog exotisch in de oren, maar het is een kwestie van tijd voordat de winkeluitbaters bij wie we onze boodschappen doen, er ons op zullen aanspreken.

Bij het binnengaan van de winkel kun je inchecken met Foursquare. Zo ben je geregistreerd in die winkel en kan je net als met een getrouwheidskaart van voordelen genieten. De winkeluitbater kan je daarna benaderen, en bijvoorbeeld een cadeau geven of korting aanbieden.

Goede doelen steunen
Overigens moet het niet altijd over consumeren gaan. In de VS beloven winkels dat ze per mobiele check-in geld schenken aan een goed doel. Wie bij winkel ‘NorthFace’ een check-in doet via de veelbelovende mobiele applicatie CauseWorld, geeft via de winkel een dollar aan de vereniging voor Nationale Parken. De applicatie werd in de eerste vijf maanden van de lancering al meer dan 550.000 keer gedownload.

Concurrenten op de loer
Niet enkel winkeluitbaters ontdekken de mobiele applicaties, ook de online concurrenten van de klassieke winkel zijn er volop mee bezig.

Dankzij geavanceerde beeldherkenning worden alle winkels een soort showroom voor online winkels. Voor de iPhone ontwikkelde de onlinewinkel Amazon de Amazon Remembers. Je neemt met de telefooncamera foto’s van voorwerpen in winkels. Indien het beeld overeenkomt met een vergelijkbaar product op Amazon.com, zal de toepassing de details ervan toevoegen in jouw Amazonprofiel, zodat een online bestelling maar een klik verwijderd is.

Andere concurrenten zoals Shopsavvy, het Belgische StoreGun en Become.com maken dan weer gebruik van de barcode op de producten om een onlinevergelijking mogelijk te maken.

Zal de steeds groter wordende groep klanten met een smartphone in 2011 zijn kerstshopping aanpassen? Ik ben alvast benieuwd hoe de klassieke winkeluitbaters op deze M-consument gaan inspelen.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business