Het Gentse communicatiebureau Quadrant Communications herhaalde de voorbije maanden een onderzoek van vorig jaar. Ruim 480 journalisten beantwoorden een vragenlijst over sociale media. Uit de resultaten blijkt dat het gebruik van sociale media fors is toegenomen, maar dat nog altijd een minderheid van de Belgische journalisten overtuigd is van de voordelen. Facebook populairst, Twitter op […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Het Gentse communicatiebureau Quadrant Communications herhaalde de voorbije maanden een onderzoek van vorig jaar. Ruim 480 journalisten beantwoorden een vragenlijst over sociale media.

Uit de resultaten blijkt dat het gebruik van sociale media fors is toegenomen, maar dat nog altijd een minderheid van de Belgische journalisten overtuigd is van de voordelen.

Facebook populairst, Twitter op twee
Het gebruik van Twitter en Facebook, de populairste sociale netwerken, is ook bij journalisten flink toegenomen dit jaar. Achttien procent van de respondenten zegt Twitter te gebruiken voor professionele doeleinden. Vorig jaar was dat slechts negen procent. Het aantal ondervraagde journalisten zonder Facebook-account daalde van 38 procent naar 27 procent.

Ook online video lijkt steeds belangrijker te worden. Een kwart van de ondervraagden gaf aan regelmatig een webcast of webvideo te bekijken om zich te informeren.

Andere populaire sites voor journalisten zijn Wikipedia, Youtube, LinkedIn en Flickr. Social bookmarking-sites als Delicious en Digg en location based service als Gowalla en Foursquare lijken daarentegen weinig populair.

Nuttig of niet?
Volgens Frank De Graeve van Quadrant Communications bestaat er een grote verdeeldheid bij journalisten over het nut van sociale media. "Het toenemende gebruik van Twitter en Facebook door politici heeft echter heel wat journalisten overtuigd."

Ook de betere technologische middelen (smartphones en Blackberries) waarover steeds meer journalisten beschikken spelen ongetwijfeld een rol, net als een aantal inspirerende buitenlandse voorbeelden van journalistiek gebruik van sociale media.