Social shopping is al wijdverspreid in de Verenigde Staten, en begeeft zich nu op de Belgische markt. Een buitenkansje voor de consumenten, maar eigenlijk ook voor de handelaars. “En als we ons nu eens groepeerden op sociale netwerken om zo goedkoper te kunnen winkelen?” Dat is de gedachte achter social shopping, een trend die uit […]

Advertentie

Social shopping is al wijdverspreid in de Verenigde Staten, en begeeft zich nu op de Belgische markt. Een buitenkansje voor de consumenten, maar eigenlijk ook voor de handelaars.

“En als we ons nu eens groepeerden op sociale netwerken om zo goedkoper te kunnen winkelen?” Dat is de gedachte achter social shopping, een trend die uit de VS komt aanwaaien en bij ons nu al enkele weken opgang maakt.

Het idee om gezamenlijk aankopen te verrichten over het internet is zeker niet nieuw. Maar sociale netwerken zoals Twitter en Facebook (dat door 50% van de Belgische surfers wordt bezocht) verlenen een nieuwe dimensie aan die collectieve projecten.

Dagelijkse inkopen
Opvallend verschil: vroeger richtte men zich vooral op vaak niet tastbare basisvoorzieningen (elektriciteit, telecommunicatie…), maar social shopping wil zich nog meer met dagdagelijkse inkopen bezighouden.

Concreet bieden de socialshoppingsites bijna dagelijks een nieuwe superaanbieding waarvoor je je kan inschrijven. Daarna word je uitgenodigd om over dit aanbod te praten met vrienden in je sociaal netwerk.

Als het afgesproken aantal klanten wordt bereikt binnen de afgesproken termijn, wordt de deal met de handelaar afgesloten en worden de deelnemers gedebiteerd (via kredietkaart, PayPal-rekening of iets dergelijks).

Aanbevelingsprijs
Een bijzonder krachtige mond-tot-mondtechniek die nog wordt versterkt door sites die de gebruikers belonen met aankoopbonnen als ze erin slagen andere klanten naar de site te lokken via een persoonlijke aanbeveling. Hiermee wordt het sneeuwbaleffect nog eens vergroot. En de kortingsbonnen zijn online te downloaden en staan niet op naam, zodat je ze bijvoorbeeld ook aan je vrienden kan bezorgen.

In België zijn al drie nieuwe bedrijven actief op deze nieuwe markt: Groupolitan, Groupon en PromoCity. Volgens Laurent Jacob, een van de stichters van Groupolitan, is social shopping zowel voor de klant als voor de handelaar voordelig: “De bezoekers kunnen hun koopkracht verhogen dankzij de collectieve bestelling. En de handelaars betalen niets bij aanvang en profiteren van het systeem wanneer een voldoende aantal klanten is bereikt. Voor een heel kleine onderneming verlaagt dit de drempel om aan e-commerce te doen, dankzij het virale effect van Facebook of Netlog.”

Parijs en Brussel zijn de eerste steden waarop Groupolitan zich toelegt. Maar deze start-up wil weldra ook andere Belgische en Franse gebieden bereiken. “En we overwegen ook eventuele partnerships met de media”, voegt Laurent Jacob er nog aan toe.

Voorlopig lijken alle Belgische socialshoppingsites op elkaar als twee druppels water, en bieden ze nogal gelijkaardige producten aan: restaurants, verzorgings- en schoonheidsproducten en concerten. Het beoogde publiek is duidelijk trendy en actief.

Maar je kan er geld op verwedden dat deze nieuwe manier om goede koopjes te doen snel ook andere afzetmarkten vindt.